Dieta strukturalna – rozmowa z dr. Markiem Bardadynem

Najlepsze rezultaty zdrowotne i rzeczywiste odmłodzenie organizmu daje działanie kompleksowe. Wolne od ostrych ograniczeń, a więc niestresujące, łatwe w stosowaniu. Takie cechy ma dieta strukturalna.

Czy poprawa stanu zdrowia i obniżanie wieku biologicznego są możliwe?


Absolutnie tak. Jeśli ktoś wmawia ci, że twoje problemy zdrowotne są spowodowane wiekiem i nie ma na nie rady, to możesz w to wierzyć nie wcześniej niż po dziewięćdziesiątce. Praktyka to potwierdza. Świadczy o tym nie tylko samopoczucie moich pacjentów, co można uznać za odczucie subiektywne, lecz wyniki badań. Na ich podstawie daje się stwierdzić, że proponowane przeze mnie zmiany stylu życia zwalczają nadciśnienie, wysoki poziomu cholesterolu, początki osteoporozy, zaburzenia trawienne. Mogą uwolnić od bólów reumatycznych, nerwobólów, migren itd. Tu od razu chcę dodać, że wśród moich pacjentów są nie tylko osoby starsze, lecz w różnym wieku. Ci, którzy chcą poprawić stan zdrowia lub o nie zadbać.


Takie rezultaty obiecuje wiele diet, preparatów, kosmetyków, zabiegów…


Diety, często bardzo rygorystyczne, mogą doprowadzić do ubytku wagi, ale po powrocie do normalnego odżywiania pojawia się efekt jo-jo. Efekt zewnętrznych zabiegów i kosmetyków bez uprzednich, wewnętrznych porządków nie będzie specjalnie widoczny ani trwały. Natomiast konieczność utrzymywania ostrych ograniczeń dietetycznych powoduje stres, który ani zdrowiu, ani wyglądowi nie służy. Według mnie najlepsze rezultaty zdrowotne i rzeczywiste odmłodzenie organizmu daje działanie kompleksowe. Wolne od ostrych ograniczeń, a więc niestresujące, łatwe w stosowaniu. Takie cechy ma moja dieta strukturalna.



Ta dieta zdobyła – w ciągu zaledwie kilku lat – ogromną popularność. W czym tkwi jej tajemnica?

Nie ma żadnych tajemnic. Natomiast wszyscy, którzy chcą ją stosować, powinni wiedzieć, jak funkcjonuje ludzki organizm, jego narządy i tkanki, w tym tkanka łączna, która znajduje się wszędzie i zgodnie ze swoją nazwą łączy, spaja, nadaje kształty narządom. Ponadto podtrzymuje, chroni, pośredniczy w odżywianiu komórek. Ma też właściwości odnawiania i regeneracji składników ludzkiego ciała. Nazywam ją tkanką młodości, bo to dzięki niej inne tkanki, uszkodzone np. podczas wypadku czy choroby, niejako naprawiają się. Od stanu tkanki łącznej zależy też tempo normalnego odnawiania się komórek organizmu. W im lepszej formie jest tkanka łączna, tym skuteczniejsza regeneracja organizmu. Jeśli tkanka ta ma właściwe warunki i otrzymuje odpowiednią ilość odżywczych składników, zaczyna się wzmacniać i młodnieć, a następnie wzmacniać i odmładzać cały organizm. Tu dodam jeszcze, że za tkankę łączną w szczególnej postaci należy także uznać krew.


W jaki sposób dostarczać odpowiednie składniki tkance łącznej?


Przede wszystkim potrzebna jest jej odpowiednia ilość tlenu, czyli przebywanie w czystym powietrzu, następnie odpowiedni rodzaj aktywności fizycznej, dostosowany do indywidualnych możliwości i upodobań. Ważny jest odpowiednio długi sen, unikanie stresu, umiejętność rozładowywania go. I oczywiście właściwe odżywianie. Nie oznacza to żadnej ostrej diety, ważenia porcji, skrupulatnego przestrzegania ilości czy monotonnych posiłków. Wystarczy do codziennego menu wprowadzić produkty bogate w węglowodany, białko, tłuszcze. Idealne są posiłki, które zawierają od 10 do 15 proc. białka, 30 proc. tłuszczu, 50-60 proc. węglowodanów. Przy przestrzeganiu tych zaleceń stosunkowo szybko odczuwa się dopływ energii, poprawę samopoczucia i chudnięcie.


Jak wygląda przykładowe dzienne menu w diecie strukturalnej?


Nie ma sztywnych dziennych jadłospisów ani konkretnych obietnic zrzucenia iluś tam kilogramów przez tydzień czy dwa. Moi pacjenci otrzymują wykaz produktów, które należy spożywać. Przy czym dodaję, że powinny one stanowić co najmniej 2/3 wszystkiego, co się zjada. Bo dopiero wtedy ujawni się ich działanie. Oczywiście, im więcej miejsca zajmą w codziennej diecie, tym lepiej. Tempo poprawy zdrowia, wyglądu i chudnięcia zależy właśnie od tego. Mam pacjentów, których już po 2 miesiącach trudno poznać, bo tak bardzo zmienili się na korzyść i takich, u których poprawa następuje wolniej. Wiem, że moją dietę strukturalną z powodzeniem stosują ośrodki polskie i zagraniczne. Tamtejsi dietetycy spośród zalecanych produktów wybierają głównie te, które są niskokaloryczne i mają niski indeks glikemiczny.


Czy wystarczy jeść te produkty i przygotowywać posiłki według tradycyjnych metod, czy też są jakieś specjalne sposoby ich podawania?


Większość można przyrządzić zgodnie z własnym upodobaniem. Pamiętajmy tylko, by unikać smażenia. Ale niektóre można podawać jako koktajle. W tej formie ich składniki są szybciej przyswajane. Ważne, by koktajl był dobrany do potrzeb organizmu. I tak np. przy kłopotach z cholesterolem zalecam tzw. koktajl żółty, bo oczyszcza organizm z toksyn i nadmiaru cholesterolu. W jego skład wchodzi 200 ml soku brzozowego, plaster ananasa, połówka jabłka, suszona morela, po 5 g zarodków i otrąb pszennych. Inny przykład to koktajl pomarańczowy, który wzmacnia odporność. Przygotowuje się go z 250 ml świeżo wyciśniętego soku z pomarańczy, jednej pokrojonej figi, moreli namoczonej wcześniej w wodzie i dodaje po 5 g siemienia lnianego i zarodków pszennych. Takich koktajli jest wiele. Ale podam jeszcze przepis na wiśniowy, szczególnie lubiany przez kobiety, bo działa przeciwzmarszczkowo, przywraca gęstość skórze, wpływa na odbudowę kolagenu. Znajduje się w nim 200 ml mleka sojowego, 100 g wiśni, 2 łyżeczki zarodków pszennych, łyżeczka melasy trzcinowej, 1/2 łyżeczki skrzypu. Moim zdaniem, przygotowanie koktajlu to sprawa prosta. Jednak część pacjentów narzeka, że przy ogólnym braku czasu samo zgromadzenie składników jest kłopotliwe. Dlatego rozważamy uruchomienie produkcji gotowych koktajli. Byłby to proszek uzyskany dzięki liofilizacji wszystkich składników, który wystarczyłoby rozpuścić w wodzie.


O ile lat można obniżyć wiek biologiczny dzięki diecie strukturalnej?


Realne jest odmłodzenie o jakieś 10 lat. Ale poza dietą ważny jest ruch, świeże powietrze, robione w porę badania kontrolne i, co ogromnie istotne, troska nie tylko o ciało. Bez względu na wiek trzeba mieć w życiu cel, jakieś marzenia czy plany, bo to pobudza aktywność intelektualną, pracę mózgu. Poza tym należy zachować zdrowy rozsądek, luz, dystans do siebie i świata. To też sprzyja zdrowiu i odmłodzeniu.


Produkty zalecane w diecie strukturalnej


Zbożowe: chleb pełnoziarnisty (razowy), kasza gryczana, kasza jaglana, kiełki pszenicy, makaron razowy, musli bez cukru, otręby owsiane, otręby pszenne, płatki owsiane, ryż brązowy, ryż dziki, zarodki pszenne
Warzywa: brokuły, brukselka, buraki, cebula, cykoria, czosnek, kalafior, kapusta, marchewka, oliwki, papryka, pietruszka, pomidory, rzeżucha, rzodkiewka, sałata, ziemniaki.


Owoce: ananas, awokado, banany, cytryny, figi, grejpfruty, jabłka, jagody czarne, kiwi, maliny, morele, pomarańcze, porzeczki czarne, śliwki, truskawki, winogrona, wiśnie, żurawiny.


Produkty białkowe: fasola, groch, indyk, jaja, jogurt, kefir, kurczak, indyk, łosoś, morszczuk, mintaj, pstrąg, soczewica, soja, sola, śledź, tofu, tuńczyk, wątróbka cielęca lub drobiowa
Orzechy i pestki: migdały, nasiona słonecznika, orzechy brazylijskie, orzechy nerkowca, laskowe, włoskie, pestki dyni, sezam, siemię lniane.


Tłuszcze: masło, oliwa z oliwek, olej rzepakowy, olej lniany
Napoje: herbata zielona, herbata czerwona, kakao, mleko sojowe, naturalne soki warzywne i owocowe, napar ze skrzypu, sok brzozowy, wino czerwone, woda mineralna


Inne: czekolada gorzka, drożdże piwne, melasa trzcinowa


Dr Marek Bardadyn od lat zajmuje się problematyką zdrowego trybu życia i właściwego odżywiania. W swoich publikacjach przekonuje o możliwościach ludzkiego organizmu w odzyskaniu i utrzymaniu zdrowia, formy i obniżania wieku biologicznego.

Autor: Ewa Łuszczuk

Komentarze