Dieta przeciw zakrzepom - jak walczyć z cholesterolem

O cholesterolu mówi się często i dużo. Podkreśla się jego negatywny wpływ na organizm. Specjaliści biją na alarm, gdyż podwyższone jego stężenie prowadzić może do miażdżycy naczyń i ich zatorowości.

Zbyt wysoki poziom cholesterolu we krwi zwiększa lepkość krwi i sprzyja powstawaniu zakrzepów. Te z kolei odrywając się od ścian naczyń przemieścić mogą się wraz z krwią tworząc zator i w ten sposób przyczynić się np. do zawału serca. Tym sposobem, niehigieniczny tryb życia nie tylko pogarsza nasze samopoczucie, ale zagraża zdrowiu i życiu. Co należy zrobić, by uchronić się przed zaburzeniami gospodarki lipidowej i ich ewentualnymi powikłaniami? Odpowiedź jest prosta..


Zmodyfikuj dietę

Jeszcze do niedawna to cholesterol przyjmowany wraz z pożywieniem postrzegany był za sprawcę wszelkiego zła. Dziś już wiemy, że o wiele większe znaczenie odgrywa ta jego pula, która produkowana jest w organizmie. Unikanie nadmiaru produktów, będących jego dobrym źródłem jest, więc nadal jednym z podstawowych zaleceń diety stosowanej w hipercholesterolemii oraz jej profilaktyce, jednak nie jedynym. Równie istotne okazuje się obniżenie ogólnej zawartości tłuszczu w diecie oraz odpowiedni dobór produktów ze względu na zawarte w nich kwasy tłuszczowe nasycone, nienasycone i trans.


Unikaj kwasów nasyconych

Głównym ich źródłem w pożywieniu są tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, np. słonina, smalec czy masło, ale także żółte sery, śmietanka, mięso – szczególnie wieprzowina, i jego przetwory jak kiełbasy, pasztety. Także wyroby cukiernicze przyrządzane z wykorzystaniem masła są dobrym źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych. Szczególnie zaś uważać należy na wszelkiego rodzaju torty. Tutaj, bowiem pula niechcianych przez nas kwasów zwiększona jest dodatkowo przez śmietanę, na bazie której przygotowywane są kremy. Nasycone kwasy tłuszczowe przyczynić mogą się do zwiększenia produkcji cholesterolu, stąd ich obecność w diecie winna być ograniczona do minimum.


Nienasycone kwasy na zdrowie

Są one naszymi sprzymierzeńcami w walce z cholesterolem, bowiem pomagają obniżyć stężenie jego frakcji LDL, potocznie nazywanej „złym”. Dieta bogata w produkty będące dobrym ich źródłem zalecana jest, więc w profilaktyce chorób układu krążenia, bowiem przyczynia się do wyrównania gospodarki lipidowej organizmu. Nienasycone kwasy tłuszczowe odnaleźć można w olejach roślinnych: rzepakowym, słonecznikowym, sojowym czy oliwie z oliwek. Warto zastąpić nimi stosowane dotychczas do przygotowywania posiłków na ciepło tłuszcze zwierzęce. Najlepszym rozwiązaniem jednak jest dodawanie ich na surowo do sałatek czy surówek. Dania na ciepło zaś lepiej przygotowywać bez dodatku tłuszczu.

Równie dobrym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych są ryby morskie, np. makrela, łosoś, śledź, tuńczyk czy sardynki. Pamiętać jednak należy, aby nie popełniać błędów podczas ich przygotowywania. Nawet, najzdrowszy gatunek ryby, bogaty w nienasycone kwasy tłuszczowe straci swoje prozdrowotne zalety, jeśli przygotujemy ją smażąc w głębokim tłuszczu zwierzęcym, np. na maśle.

Poleca się także sięganie po orzechy. Dostarczają dużej dawki kalorii, jednak dzieje się tak właśnie z uwagi na zawarty w nich korzystny dla naszego zdrowia tłuszcz.

Warto też zwrócić szczególną uwagę na kwasy trans. Często nie zdajemy sobie sprawy, że sięgamy po produkt, który jest bogatym ich źródłem, gdyż sporych ich ilości dostarczają tłuszcze roślinne, które zostały poddane procesowi uwodornienia, dzięki czemu zmieniły swoją konsystencję z naturalnie płynnej na stałą. Najlepszym przykładem są tutaj margaryny twarde wykorzystywane do przygotowywania wyrobów cukierniczych.


Wartościowy błonnik

Włókno pokarmowe pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi, gdyż wiąże jego cząstki, które następnie wydalane są z organizmu wraz z resztkami niestrawionego pokarmu. Stąd dieta, która ma zabezpieczyć nas przed nadmiernym wzrostem stężenia cholesterolu powinna być bogata w warzywa, owoce, pełnoziarniste pieczywo, kasze gruboziarniste, otręby.

Dieta o zmodyfikowanej zawartości kwasów tłuszczowych w połączeniu z odpowiednia dawką ćwiczeń skutecznie chroni nas przed problemami ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu we krwi. Pamiętać należy także, iż niewłaściwy profil lipidowy częściej oznaczany jest u osób otyłych. Stąd jednym z podstawowych zaleceń jest unormowanie masy ciała. Nie oznacza to bynajmniej, iż wszyscy ci, którzy nie mają problemów z masą ciała zwolnieni są z przestrzegania powyższych zasad. Nie mniej ważne jest regularne wykonywanie badań składu krwi, które pomogą wychwycić moment, w którym modyfikacja diety będzie już nie tylko profilaktyką, ale koniecznością.

Zobacz także: Dieta 3D Chili

Autor: Joanna Kopińska

Komentarze

  • 2016-03-31 gość

    Ale przecież można smażyć na świeżym oleju! :-)