Dieta proteinowa

Podobnie jak cała materia ożywiona, składamy się z protein. Dieta bogatobiałkowa wydaje się więc najbardziej logicznym, odpowiednim dla każdego sposobem odchudzania. Nie jest to jednak do końca prawda. Warto poznać jej wady i zalety.

W gabinecie doktora Dukana

Niektóre modne i popularne diety są układane przez osoby bez odpowiedniej wiedzy. Często są to po prostu ludzie, którzy schudli dzięki własnej metodzie i proponują ją innym. Taki sposób żywienia, nawet jeśli jest skuteczny, nie zawsze jest zdrowy.

W przypadku najbardziej popularnej diety proteinowej autorstwa Dr Pierre Dukana, jest inaczej. Ten francuski lekarz całe zawodowe życie poświęcił między innymi odchudzaniu ludzi. Możemy więc być pewni, że jego dieta jest solidnie przemyślana.


Gdzie tkwi sekret

Dr Dukan postawił sobie za cel wyeliminowanie jak największej ilości niedogodności, które powodują, że ludzie porzucają odchudzanie. Dlatego na żadnym etapie diety proteinowej nie ma potrzeby drastycznego ograniczania liczby i gramatury posiłków. Nie głodzimy się – żołądek jest pełen, nie ma więc napadów wilczego głodu. Jak to możliwe? Ze strawienia 1 grama białka organizm otrzymuje 4 kalorie, a z 1 g tłuszczu aż 9. Ponadto białko jest dla naszego organizmu materiałem budulcowym, a tłuszcze i cukry energetycznym. W praktyce oznacza to, że spożyte proteiny nie tak łatwo odkładają się w postaci fałdek na biodrach i brzuchu.


Warto, ponieważ...

Wciąż rośnie liczba zwolenników diety proteinowej. Nic dziwnego, ma ona bowiem mnóstwo zalet:

nie wymaga liczenia kalorii,

oparta jest na prostych zasadach,

szybko daje rezultaty (pierwsze kilogramy znikają praktycznie z dnia na dzień),

przy ścisłym stosowaniu zasad, unika się efektu jojo,

potrawy wysokobiałkowe zmniejszają apetyt,

okres restrykcyjny trwa stosunkowo krótko (łatwiej wytrwać), po czym można urozmaicać jadłospis,

nie odczuwa się głodu (bo można najadać się do syta),

uczy dobrych nawyków żywieniowych (picia dużej ilości wody, ograniczania soli i jedzenia otrębów),

korzystnie wpływa na ciśnienie krwi,

dopuszcza jedzenie deserów przygotowanych według specjalnych przepisów,

na kolejnych etapach możliwe jest jedzenie ulubionych potraw (ale tylko od czasu do czasu i bez dokładki),

istnieje bardzo wiele źródeł (np. forów internetowych), gdzie odnajdziemy receptury na dania zgodne z zasadami diety,

korzystnie wpływa na stan skóry i pozwala spalać tłuszcz nie tracąc na masie mięśniowej,

ułatwia pozbycie się cellulitu,

przy dłuższym stosowaniu dodaje energii i pozytywnie wpływa na samopoczucie.

Dlatego właśnie jest tak bardzo modna. Doceniają ją także gwiazdy show biznesu. Jennifer Lopez za jej pomocą pozbyła się aż trzydziestu kilogramów.


Słabe strony diety

Zanim zdecydujemy się zmienić swój sposób żywienia, warto wziąć pod uwagę także wady diety:

obciąża wątrobę i nerki (dlatego zanim zaczniemy, należy skontrolować ich funkcję),

pierwszy etap powoduje dużą utratę kalorii w krótkim czasie, dlatego nie należy wtedy ćwiczyć, możliwe jest też uczucie osłabienia, zawroty i bóle głowy,

taki sposób żywienia może powodować zaparcia,

niektórym trudno jest wyeliminować z diety węglowodany (szczególnie miłośnikom chleba i ziemniaków),

niektórzy dietowicze mogą źle znosić niższe ciśnienie krwi,

dania zgodne z zasadami diety są niedostępne w barach i restauracjach, dlatego trudno jej przestrzegać jedząc poza domem,

cukier zastępowany jest słodzikiem, a nie każdy go lubi,

u części osób będących na tej diecie może się pojawić skaza białkowa,

szybkie przerwanie diety może wywołać efekt jojo (im dłużej wytrwamy, tym jego ryzyko jest mniejsze).

Dieta proteinowa wydaje się dobrym rozwiązaniem dla zdrowych osób, które mogą żyć bez ciastek, chleba i makaronu. Jeśli chcesz szybkich efektów, nie lubisz liczyć kalorii i jesteś mięsożercą, warto się zastanowić nad takim sposobem uzyskania wymarzonej sylwetki. Najpierw radzę jednak dokładnie zapoznać się z zasadami diety, przeczytać kilka książek, odwiedzić fora internetowe, a nawet spróbować kilku potraw zgodnych z jej regułami. Sposób żywienia proponowany przez dr. Dukana jest rozwiązaniem na dłużej. A dobra dieta to przecież taka, która nie tylko przynosi efekty, ale także nam odpowiada i smakuje.

Autor: Marta Mozol-Jursza

Komentarze