Dieta na półmetku

Hormonalna terapia zastępcza to nie jedyny sposób radzenia sobie z objawami przekwitania.

Jeśli cierpisz na uderzenia gorąca i poty, spróbuj pomóc sobie zmianą diety. Odpowiednio zbilansowana, zmniejsza również inne przykre symptomy menopauzy, takie jak zmiany nastroju czy depresja, a przy tym znacznie poprawia ogólny stan zdrowia. Jedzenie bowiem - w przeciwieństwie do hormonalnej terapii zastępczej - nie zwiększa ryzyka raka piersi ani chorób serca. Wręcz przeciwnie - może je nawet obniżyć.


Naturalna alternatywa

W menu dojrzałej kobiety dominuje jedzenie niskotłuszczowe, które zapobiega wzrostowi poziomu cholesterolu we krwi i chorobom serca oraz dodatkowo... przybieraniu na wadze. Pokarmy o dużej zawartości wapnia i witaminy D mają natomiast przeciwdziałać osteoporozie - obniżanie się poziomu estrogenu przyspiesza bowiem utratę wapnia z kości. Co zatem jeść, aby opanować przykre skutki menopauzy?


Cudowne właściwości soi

Produkty sojowe zawierają podobne do estrogenów związki zwane izoflawonami. Mają one zbliżone działanie i dają efekt obecności naturalnego estrogenu, a więc łagodzą objawy menopauzy. I chociaż wyniki badań, jeśli chodzi o działanie soi, nie są jednoznaczne, jedyną metodą, aby się o tym przekonać, jest wypróbowanie tego samemu. Niejednoznaczność amerykańskich badań wynika prawdopodobnie stąd, że przemiana izoflawonów w ich aktywną formę zachodzi tylko u ok. 40 proc. amerykańskiej populacji, podczas gdy u Azjatów aż u 90 proc. Problem ten można jednak ominąć, jeśli jemy fermentowane produkty sojowe (np. pastę miso), bo izoflawony są już w nich przekształcone. Dobre jest również siemię lniane, które dodatkowo zawiera błonnik oraz substancje redukujące ryzyko raka piersi.


Tego nie jadamy

Unikaj kawy, alkoholu, czekolady oraz ostrych przypraw - wszystkie te produkty mogą wzmagać uderzenia gorąca. Staraj się również rzadziej sięgać po solniczkę, ponieważ sól podnosi ciśnienie krwi oraz nasila i tak już dokuczliwe dolegliwości w okresie menopauzy. Ogranicz też spożycie cukru, który wywołując wahania jego poziomu we krwi, wpływa na zmienność nastroju. Zrezygnuj z tłuszczów nasyconych (zwierzęcych) na rzecz oliwy z oliwek. Smaż krótko i w małej ilości tłuszczu.

Autor: Daria Mędelska-Guz

Komentarze