Dieta dla włosów i paznokci

Co składa się na piękny i zdrowy wygląd? Oczywiście, pełna blasku cera, lśniące włosy i mocne paznokcie. Żeby jednak osiągnąć taki efekt, trzeba w pierwszej kolejności zadbać o dobrą kondycję skóry.

Na stan naszej skóry wpływają przed wszystkim takie czynniki jak odpowiednia - bogata w witaminy i mikroelementy - dieta, właściwa pielęgnacja oraz prowadzony tryb życia. Zła kondycja cery, włosów i paznokci może świadczyć o tym, że w naszym organizmie dzieje się coś złego, np. brakuje nam witamin. Objawami nieprawidłowego odżywiania mogą być cienkie, łamliwe, pozbawione połysku włosy, skłonne do wypadania, nadmierna suchość skóry, brak asymilacji na czynniki zewnętrzne, czy też ogniskowe zmiany łuszczycowe naskórka. Co zrobić, aby tego uniknąć?


Największy wpływ na kondycję skóry mają witaminy z grupy B, A, C, P i witamina PP.

WIAMINA C (kwas askorbinowy) - wpływa na wytwarzanie i prawidłowe funkcjonowanie kolagenu, który jest jednym z składników budulcowych tkanki łącznej, wpływa na właściwy i sprawny proces gojenia się ran, wykazuje odporność na urazy mechaniczne tkanek. Brak odpowiedniej dawki witaminy C w diecie sprawia, że nasza skóra staje się mniej odporna na urazy mechaniczne, powstające rany trudno się zabliźniają, a nieprawidłowa funkcja kolagenu sprawia, że często powstają trudno gojące się, sączące się rany na naszej skórze. Niedobór witaminy C sprzyja powstawaniu ognisk zapalnych w obrębie naskórka i błon śluzowych. Dlatego też warto pamiętać o regularnym dostarczeniu organizmowi kwasu askorbinowego. Duże ilości witaminy C znajdziemy w świeżych owocach cytrusowych i warzywach: ananasach, melonach, kiwi, czerwonej porzeczce, malinach, jeżynach, brukselce, kapuście, kalafiorze.


WITAMINA A - należąca do grupy związków rozpuszczalnych w tłuszczach witamina odpowiedzialna jest za utrzymywanie prawidłowego stanu naskórka i błon śluzowych, kontroluje procesy naprawcze skóry, zapobiega nadmiernemu rogowaceniu naskórka, jej obecność w diecie wpływa korzystnie na nawilżenie i prawidłową elastyczność skóry. Jest czynnikiem, który pozwala skutecznie usuwać wolne rodniki. Oprócz tego wpływa na prawidłowe widzenie, odpowiedni wzrost kości i włosów. Niedobór tej witaminy sprawia, że włosy stają się suche i łamliwe, paznokcie cienkie, kruche, często rozdwajające się i wolno rosnące. Brak retinolu sprawia osłabienie w funkcjonowaniu naturalnych barier obronnych, skóra staje się bardziej podatna na infekcje o różnej etiologii. Witamina A często zalecana jest przez specjalistów w profilaktyce egzemy, łuszczycy, trądziku, chorób skóry wywoływanych przez różne czynniki, alergicznych stanów zapalnych skóry czy atopowym zapaleniu skóry.


WITAMINA PP (często zwana witaminą B3) - jej niedobór może powodować powstawanie licznych przebarwień na skórze, prowadzących do powstawania tzw. rumienia lombardzkiego (pelagry).


WITAMINA H (biotyna) – odpowiada za utrzymywanie prawidłowego stanu skóry, reguluje prace gruczołów łojowych, dzięki czemu ma właściwości pomagające w normalizowaniu skóry nadmiernie przetłuszczającej się. Badania kliniczne wykazały, że posiada ona silne właściwości przeciwzmarszczkowe, zaniedbanym włosom przywraca sprężystość i połysk, zapobiega siwieniu i wypadaniu włosów. Awitaminoza występuje rzadko i objawia się suchością, bladością powłok skórnych. Skóra staje się wiotka, mało elastyczna, pozbawiona witalności i naturalnego koloru. Włosy natomiast przy niedoborze witaminy H są suche, łamliwe, ze skłonnością do siwienia.


Aby zdrowo rosły

W aptekach możemy znaleźć szeroką gamę preparatów wspomagających odbudowę i regenerację skóry, włosów i paznokci. Dobierając odpowiedni suplement poprawiający kondycję włosów, należy pamiętać o jego zbilansowanym składzie. Preparaty te powinny zawierać nie tylko wyżej opisane wyżej witaminy, ale również aminokwasy, które są niezbędne do prawidłowego wzrostu włosów. W tym celu zaleca się stosowanie preparatów zawierających w swoim składzie aminokwasy siarkowe - cystynę i metioninę - aminokwasy egzogenne, których organizm sam nie potrafi zsyntetyzować ani magazynować. Stanowią one podstawowy czynnik budulcowy włosów, dzięki nim włosy stają lśniące, mocne i sprężyste.

Mikroelementem, którego nie może zabraknąć w codziennej diecie jest cynk - jego pielęgnacyjne właściwości znane są już od starożytności, jednak dopiero teraz pierwiastek ten doczekał się uznania w kosmetyce. Dzięki niemu włosy stają się gęste, zdrowsze, bardziej lśniące, a skóra jest gładsza i pełna blasku. Cynk jest mikroelementem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania enzymów, to sprawia, że wpływa on na prawidłowy podział i rozwój każdej żywej komórki. Niedobór cynku wywołuje niedokrwistość, liczne zmiany łuszczycowe oraz inne zmiany skórne, w tym te o podłożu zapalnym. Cynk zwany inaczej „minerałem piękna” bardzo pozytywnie wpływa na nasz wygląd zewnętrzny, poprawia wygląd i koloryt skóry, korzystnie wpływa na proces regeneracji naskórka, wzmacnia układ odpornościowy. Z tego też powodu jest nieodzownym składnikiem maści i kremów przeznaczonych do pielęgnacji skóry mającej problem trądzikowy.

Autor: mgr farmacji Magdalena Lorek

Komentarze