Co nam przeszkadza spać

Choć mamy świadomość, że sen jest nam niezbędny, to wciąż nie przywiązujemy do niego zbyt wielkiej wagi. Okazuje się, że z roku na rok śpimy coraz krócej i gorzej. Co nam w tym przeszkadza i jak to zmienić?

Sto lat temu długość snu przeciętnego człowieka wynosiła 11 godz., 50 lat temu 9, a obecnie śpimy prawie o połowę krócej, bo tylko 5-6 godz. Jesteśmy populacją niewyspaną. Nie mamy na nic czasu, również na sen. Tymczasem specjaliści apelują: przeciętny człowiek powinien przeznaczać na sen od 6 do 8,5 godzin i spać nieprzerwanie. Taka ilość gwarantuje nam prawidłowe funkcjonowanie fizyczne i psychiczne.


Krótki, przerywany sen…

…sprawia, że jesteśmy rozdrażnieni, gorzej się koncentrujemy, mamy mniej energii, gorzej się uczymy i jesteśmy mniej wydajny w pracy, częściej też zapadamy na różnego rodzaju infekcje, bo mamy słabszą odporność. W czasie nieprzerwanego snu regenerują się wszystkie nasze narządy wewnętrzne, a także odbywa się intensywne odtruwanie. Z tkanek usuwane są toksyczne substancje nagromadzone w organizmie w ciągu dnia. Dochodzi także do regeneracji skóry – więcej snu oznacza mniej zmarszczek.


Bezsenność…

… jest najgorsza, gdyż może poważnie zagrozić zdrowiu. Powoduje ciągłe zmęczenie, pobudzenie, zaburzenia nastroju, a niekiedy poważnie zakłóca nasze zdrowie. Może przejść w stan przewlekły i poważnie zagrozić zdrowiu, po latach trwania zwiększa ryzyko wystąpienia tak poważnych chorób, jak nerwica, depresja, otyłość, cukrzyca, a nawet zawał.


Co nam przeszkadza spać…

… najczęściej:

- silne emocje, zazwyczaj nie pozwalają nam zasnąć – ich przyczyną są nie tylko problemy zawodowe czy rodzinne, mogą je także budzić bohaterowie filmów lub książek – najlepiej ich unikać, pomocna będzie także uspokajająca herbatka z melisy lub seks, który przynosi ukojenie

- chrapiący partner – budzi nas w nocy czasem kilkakrotnie – pomogą stopery do uszu, zmiana pokoju lub terapia partnera

- włączony sprzęt elektroniczny, nie daje spać, bo szumi i świeci – trzeba go po prostu na noc wyłączyć

- uliczne latarnie – tu konieczne będą ciemne, grube zasłony

- sąsiedzi – gdy raz na jakiś czas wracają z imprezy, musimy nakryć się kołdrą i spróbować spać dalej

- okres okołomenopauzalny u kobiet powoduje kilkakrotne budzenie się w nocy z niemożnością szybkiego zasypiania – pomoże hormonalna terapia zastępcza, preparaty na bazie soi lub zioła

- choroba lub dolegliwość, taka jak depresja, zespół przewlekłego zmęczenia, nadczynność tarczycy, astma, choroba niedokrwienna serca, refluks żołądkowy, nocne kurcze nóg czy zespół niespokojnych nóg

- leki, m.in. hormony tarczycowe, kortykoidy przepisywane chorym na astmę, środki obniżające ciśnienie; zawierają one substancje, które pobudzają układ nerwowy i w efekcie utrudniają zasypianie


Higiena snu…

… jest najważniejsza. Naukowcy udowodnili, że problemy ze snem powstają głównie z jej nieprzestrzegania. Dlatego też, osoby, które mają trudności w zasypianiu, budzą się w nocy lub przedwcześnie rano, lub ich noce są bezsenne, powinny przestrzegać podstawowych zasad:

- należy wyeliminować przyczynę naszych kłopotów ze snem
- kłaść się i wstawać zawsze o tej samej porze, w ten sposób zaprogramujemy organizm do ustalonego rytmu snu i czuwania
- kupić wygodny materac i ładną pościel; tu się sprawdza porzekadło; „jak sobie pościelisz, tak się wyśpisz”
- wietrzyć sypialnię i spać przy uchylonym oknie – to utrzyma niższą temperaturę i zapewni dostęp świeżego powietrza, w takich warunkach śpi się lepiej, w przegrzanym pomieszczeniu sen jest płytki
- używać łóżka tylko do spania, a nie do oglądania w nim telewizji, czytania książek, rozwiązywania krzyżówek czy pracy na laptopie – wtedy będzie się nam kojarzyło tylko ze snem
- nie uprawiać ćwiczeń wieczorem, gdyż są bardzo pobudzające
- unikać kawy, papierosów i alkoholu – wysoki poziom kofeiny we krwi pobudza; nikotyna pobudza jeszcze bardziej niż kofeina
- wyrzucić zegar z sypialni – unikniemy odczytywania godziny i irytowania się, że czas płynie, a my nie zmrużyliśmy oka
- kontrolować drzemki w ciągu dnia; jeśli zmorzy nas sen, niech będzie nie dłuży niż pół godziny
- leki nasenne nie likwidują problemu

Autor: Hanna Mądra

Komentarze