Ciało w obiektywie wiosny

Za kilka dni wielki powrót zwiewnych bluzek i krótkich spódniczek. Czas przyjrzeć się, w jakiej kondycji jest nasze ciało: skóra, mięśnie, i ocenić, jak wygląda cała figura. Warto zafundować sobie wiosenną odnowę - kurację kosmetyczną, dietę i trochę ruchu.

Zacznijmy od skóry

Zdrowa skóra, jaką każdy chciałby mieć, jest gładka, sprężysta i równomiernie zabarwiona. To skóra o szczelnej warstwie rogowej, doskonale nawodniona, wolna od uszkodzeń i odporna na niekorzystny wpływ środowiska. Dbamy o nią nie tylko dla urody, lecz także po to, by czuć się w niej dobrze o każdej porze roku. Tymczasem ten duży i widoczny organ już zimą zaczyna niedomagać. Skóra odcięta pod zimowym okryciem od światła i tlenu staje się nadmiernie sucha i podrażniona. Często daje znać o sobie swędzeniem i pieczeniem, domagając się specjalnej opieki.

Uwaga! Zupełnie zdrową skórę łatwo jest narazić na nadwrażliwość niewłaściwą pielęgnacją. Reaguje wtedy bólem na zmiany temperatury i wilgotności powietrza, podrażnia ją większość kosmetyków. Życie w takiej skórze jest nieprzewidywalne! Nie wiadomo, jak zachowa się pod wpływem zmiennych bodźców zewnętrznych, a jej reakcje na eksperymenty i nowinki kosmetyczne bywają dość nieprzyjemne. Nawet najlepsza pielęgnacja nie zapobiegnie przegrzaniu i wysuszeniu skóry w klimatyzowanych pomieszczeniach. Popularne zimą długie kąpiele w gorącej wodzie z pachnącą pianą dodatkowo podrażniają i wysuszają skórę. Zalegający martwy naskórek nadaje jej bladosiny lub pożółkły odcień. Co więcej, skóra staje się szorstka w dotyku.

Pierwszym etapem pielęgnacji skóry jest codzienne mycie środkami dostosowanymi do jej potrzeb. Pomagają one pozbyć się nieczystości, martwych komórek naskórka i nadmiaru tłustej wydzieliny, ale muszą pozostawiać ochronną warstwę hydrolipidową z neutralnym pH 5,5. Nie zapewni tego mycie zasadowym mydłem ani długa kąpiel w pianie, która wysusza i podrażnia każdy rodzaj skóry. Najtrudniej jest dobrać odpowiednie preparaty do mycia i pielęgnacji skóry wrażliwej, czyli takiej, która wymaga starannego usuwania brudu, kurzu i czynników drażniących, ale jednocześnie potrzebuje stałej ochrony przed ucieczką wody, uzupełniania lipidów i innych substancji niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania.

Do oczyszczania skóry suchej i wrażliwej należy wybierać mleczka i kremy myjące typu woda w oleju (Atoderm Moussant - Bioderma, Oilatum żel - Stiefel, Topialyse żel - SVR). Skóra sucha, cienka i podatna na uszkodzenia wymaga delikatnych preparatów myjących typu woda w oleju, bogatych w lipidy i saponiny roślinne. Mleczka i kremy myjące powinny pozostawiać na naskórku lekki film tłuszczowy chroniący skórę przed wyparowaniem wody (Cold Cream żel do mycia - Avene, Pu-ri Moistatic krem myjący - Phar-maceris D, Balneum płyn - Hemal).


Masaże

Masaże zastępują aktywność fizyczną w warunkach, które ją ograniczają. To wspaniały sposób osiągania harmonii ciała i ducha, dostępny dla każdego. Warto skorzystać z masażu jako formy oczyszczania, relaksacji i pobudzenia organizmu. W salonie kosmetycznym albo ośrodku odnowy biologicznej wybierzmy odpowiedni rodzaj masażu i mistrza wśród masażystów, pamiętając o przestrzeganiu przeciwwskazań do masażu.

Klasyczny pobudza przepływ krwi i limfy, regeneruje tkankę, nadaje mięśniom sprężystość, działa przeciwbólowe usuwa napięcie mięśni, całkowicie odpręża, przyspiesza eliminację toksyn z organizmu, wspomaga usuwanie cellulitu.

Refleksoterapia uciskanie na stopach punktów odpowiadających organom wewnętrznym odpręża stopy i oczyszcza całe ciało. Masaże wschodnie mieszane techniki masażu klasycznego i akupresury z użyciem rytuałów, olejów i ziół przywracają równowagę energetyczną ciała i ducha.


Pielęgnacja

Do pielęgnacji skóry wrażliwej należy wybierać kremy typu woda w oleju, wzbogacone w panthenol, lipidy, kwas mlekowy, mocznik, aminokwasy, peptydy (krem Lipidia - Iwostin, Atoderm krem -Bioderma, Intensywnie nawilżająca emulsja - Neutrogena). Bardzo sucha skóra wymaga pielęgnacji preparatami zawierającymi lipidy, peptydy i nienasycone kwasy tłuszczowe, które odnawiają płaszcz lipidowy, zatrzymując wodę. Przykre odczucie swędzenia i ściągania bardzo suchej skóry łagodzi pielęgnacja olejami roślinnymi tłoczonymi na zimno (lniany, migdałowy, sezamowy, jojoba, avocado) z dodatkiem olejowych wyciągów roślinnych (Lipidiose - Vichy, Body Moistatic -Pharmaceris, Nuxe Tonific Nutrition - Nuxe, Elancyl Fermete Corps -Galenic). Skóra tłusta, odwodniona agresywnymi kosmetykami wymaga nawilżania lekką emulsją typu olej w wodzie lub oil free.

Skórę, która nie wykazuje skłonności do podrażnień, doskonale oczyszcza peeling. Szybko eliminuje martwy naskórek, przywraca ładny koloryt i świeży wygląd skóry. Kiedy na udach, przedramionach i w talii pojawią się fałdki tłuszczu, a po ujęciu ich w dwa palce ukazują się podskórne nierówności zwane skórką pomarańczową, to znak, że grozi nam cellulit. Na początku spróbujmy zwalczać go kosmetykami, pamiętając, że są one jedynie elementem kuracji złożonej z diety, profesjonalnych zabiegów i ruchu. Wspomagająco warto stosować peelingi. Zawierają one drobiny łupin pestek orzechów (mechanicznie oczyszczają skórę), pudry roślinne, wyciągi z alg, kwasy owocowe i retinoidy złuszczające naskórek.


Dieta oczyszczająca

Niezbędnym elementem budowania kondycji ciała jest oczyszczająca dieta owocowo-warzywna. Owoce i warzywa dostarczają wielkich ilości witamin i minerałów, aktywizując procesy oczyszczania organizmu. Dieta znacznie
ogranicza spożycie tłuszczów i białek, które zalegają w organizmie jako resztki metaboliczne, utrudniając procesy naturalnej rewitalizacji. Kurację rozpoczynamy od codziennego picia 2-3 szklanek soku z marchwi. Marchew można łączyć wedle własnego gustu z owocami (jabłka, pomarańcze, grejpfruty), zielonymi liśćmi sałaty, natki pietruszki, selera naciowego, szpinaku, kapusty, z bulwami selera czy buraków. Sok wyciskamy ze świeżych produktów z naturalnych upraw. Przy odczuwaniu silnego głodu spożywamy surówkę. Następnie do menu włączamy potrawy z krótko gotowanych warzyw.

Dla osób nietolerujących surowizny, z dolegliwościami żołądkowymi, można sporządzić wywar z ryżu, jęczmienia lub siemienia lnianego, zalać łyżeczkę ziarna szklanką zimnej wody, gotować przez 5 minut, a następnie wystudzony wywar dodać do soku w proporcji 1:3. Wywar łagodzi i neutralizuje kwaśny smak soku. Żywienie owocami i warzywami przez dwa tygodnie poprawia koloryt skóry i dostarcza energii.


Ruch

Trudno sobie wyobrazić sprawne mięśnie i zgrabną figurę bez aktywności fizycznej. Codzienna dawka ruchu, dostosowana do naszych możliwości, poprawia krążenie krwi, rewitalizuje i wzmacnia mięśnie, a zwłaszcza ten najważniejszy - serce. Przyspieszony metabolizm sprawia, że wszystkie komórki ciała zostają dotlenione i odżywione. Zamiast męczącej adrenaliny organizm produkuje endorfiny, hormony szczęścia. Przypływ dobrej energii dodaje urody.

Najprostszą formą ruchu jest gimnastyka poranna albo godzinny spacer w parku. Alternatywą może być modny nordic walking, czyli spacer z kijkami, albo joga, pływanie czy jazda na rowerze po kilka godzin w tygodniu. Ważne jest systematyczne wprawianie w ruch wszystkich mięśni ciała.

Autor: Monika Jucewicz

Komentarze