Choroby sezonowe. Wiosenna alergia i syndrom zmęczenia wiosennego

Sezonowość chorób wciąż jest przedmiotem intensywnych badań naukowców, a okresowe występowanie niektórych schorzeń może zaskakiwać – kto by pomyślał, że pora roku może mieć wpływ nawet na zawały i choroby stawów.

Wiosna to trudny czas dla alergików uczulonych na pyłki, latem łapiemy infekcje intymne i zarażamy się anginą. Jesienią zmagamy się z sezonową depresją, a zimą atakują nas wirusy grypy.


Wiosenna alergia na pyłki

Gdy przyroda budzi się do życia, w powietrzu pojawiają się pyłki, które są bardzo silnymi alergenami. Pierwsze zaczynają pylić drzewa: najwcześniej – już w styczniu – leszczyna, w lutym i marcu dołącza do niej olcha, topola pyli w marcu i kwietniu, buk, dąb i brzoza – w kwietniu i maju.




Pylenie traw zaczyna się w maju i trwa długo, bo aż do połowy lipca. Osobom uczulonym na pyłki roślin najczęściej dokucza katar sienny, czyli wodnista wydzielina z nosa, świąd i uczucie zatkania.

Czytaj również: Katar sienny – leczenie: jak działają leki na alergię bez recepty? Jak leczyć katar sienny?

Wielu pacjentów skarży się również na przekrwienie spojówek, łzawienie i swędzenie oczu.

Silna alergia zaburza pracę układu oddechowego, prowadząc nawet do astmy, do której objawów należą kaszel, świszczący oddech, uczucie ucisku w klatce piersiowej, pogorszenie tolerancji wysiłku. Wiosną nasilają się również objawy atopowego zapalenia skóry. Wszędobylskie pyłki osiadają bowiem na ubraniach i skórze, co dodatkowo ją podrażnia. Skóra chorych na AZS wymaga więc w tym okresie szczególnej i systematycznej pielęgnacji. Osoby silnie uczulone powinny leczyć się w poradni alergologicznej i rozważyć możliwość odczulania.


Czytaj również: Całoroczny kalendarz pyleń dla alergików – kiedy musisz uważać na pyłki?

Syndrom zmęczenia wiosennego

Wielu z nas wiosną nie tryska energią i nie imponuje formą, wręcz przeciwnie – jesteśmy zmęczeni, osłabieni i wyczerpani. Nic w tym dziwnego – przez kilka zimowych miesięcy brakowało nam słońca, nasza dieta była uboga w witaminy i minerały, a do tego całe dnie spędzaliśmy w ogrzewanych pomieszczeniach, unikając ruchu na świeżym (albo nieświeżym z powodu smogu) powietrzu.

Zanim organizm się zregeneruje, mogą nam dokuczać bóle głowy i mięśni (niedobór witamin i soli mineralnych), bolesne skurcze, możemy mieć mniejszą odporność na stres, odczuwać rozdrażnienie (niedobór magnezu), chroniczne zmęczenie (niedobór żelaza), osłabienie (niedobór potasu), zauważymy też być może, że wypada nam więcej włosów niż zwykle (niedobór cynku).

Rada na wiosenne przemęczenie to ruch, sen i dobra, lekkostrawna dieta bogata w warzywa i owoce, ewentualnie uzupełniona suplementacją.

Suplementy diety zawierające różne witaminy i minerały wspomagają osoby, które nie są w stanie uzupełnić diety w odpowiednią ilość wszystkich tych składników. Rozsądne suplementowanie witamin i minerałów wspomoże nasze funkcjonowanie – poprawi naturalną odporność, wzmocni regenerację organizmu oraz zmniejszy skutki stresu. Oferowane preparaty uzupełniają dietę w takie witaminy i minerały jak: witaminy C, D i E, witaminy z grupy B, magnez, żelazo, chrom, potas, wapń, cynk, selen, a także kwasy omega. Znajdują się tu też preparaty poprawiające apetyt oraz preparaty zawierające żeń-szeń. Wymienione suplementy diety są dedykowane zarówno dla dzieci i młodzieży, jak i dorosłych: kobiet w ciąży, osób starszych oraz osób aktywnych. Dostępne są w formie tabletek, żelek, syropów, kapsułek, saszetek i tabletek musujących.

Czytaj więcej: