Cholesterol pod kontrolą

Jeśli masz podwyższony poziom tzw. złego cholesterolu, trzeba przystąpić do zdecydowanych działań. Jeśli jeszcze lekarz nie przepisał żadnych leków, tym lepiej. Może się ich uda całkowicie uniknąć. A nadziei niech nie tracą ci, którzy już musieli zacząć się leczyć − dieta może przywrócić prawidłową ilość cholesterolu w organizmie.

Przede wszystkim trzeba ograniczyć jedzenie potraw, które zawierają duże ilości cholesterolu i przejść na właściwą dietę. Narodowy Program Edukacji Cholesterolowej zaleca zdecydowane zmiany terapeutyczne w diecie i stylu życia. Badania naukowców potwierdzają, że dokładne stosowanie zasad przez osoby ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu i regularne ćwiczenia fizyczne potrafią przywrócić zarówno LDL i HDL do prawidłowych norm.

Najważniejszą zasadą w tej diecie jest unikanie potraw tłustych i zawierających cholesterol. Jednak pamiętajmy, że tłuszcze nasycone, czyli np. te pochodzące z tłustego mięsa czy żółtego sera, to coś zupełnie innego, niż te pochodzące np. z ryb. Te pierwsze są szkodliwe, a te drugie bardzo korzystne dla naszego zdrowia.


Podstawowe zasady diety antycholesterolowej

1. Tylko 25-35 proc. ogólnej liczby kalorii dostarczanej organizmowi może pochodzić z tłuszczu.

2. Tylko do 7 proc. dziennego zapotrzebowania na kalorie może pochodzić z tłuszczu zwierzęcego.

3. Nie wolno przekroczyć 200 mg cholesterolu w dziennej dawce pokarmu.

4. Należy ograniczyć ilość zjadanej soli do nie więcej niż 2400 mg. I w tym mają się znaleźć także wszelkie słone ziarnka, np. z chleba, wędlin, wędzonych ryb.

5. Trzeba wyłączyć z diety gotowe dania, wędliny, konserwy i tzw. śmieciowe jedzenie.

6. Wskazane jest jedzenie dużej ilości warzyw, surowych, duszonych na parze lub gotowanych.

7. Do jadłospisu należy włączyć błonnik, otręby i kasze.

8. Należy unikać produktów zawierających tłuszcze nasycone: żółtek jaj, tłustych produktów mleczarskich, wątróbki i innych podrobów, parówek, hot dogów, salami, czerwonego nieczyszczonego z tłuszczu mięsa.

9. Zamiast wieprzowiny i wołowiny lepiej wybrać ryby, owoce morza, drób bez skóry.

10. Należy unikać potraw przygotowywanych w głębokim oleju albo smażonych z dużą ilością tłuszczu.

11. Najbezpieczniejszy jest w kuchni olej roślinny, zawierający nienasycone kwasy tłuszczowe.

12. Warto pamiętać, że ćwiczenia umysłowe i fizyczne to najwięksi sojusznicy zdrowia i dobrego samopoczucia.

Autor: Iwonna Widzyńska-Gołacka

Komentarze