Boginie kochają aerobik w wodzie

Płaski brzuch, jędrne uda, bez pocenia się na siłowni? To możliwe. Zapisz się na aqua aerobik. Na efekty nie będziesz długo czekać.

Aerobik w wodzie to coraz popularniejszy sposób na dbanie o kondycję i na zrzucenie zbędnych kilogramów. Dlaczego? Po pierwsze to świetna zabawa, po drugie - wyjątkowe właściwości wody sprawiają, że to trening efektywny i bezpieczny.


Moc aqua ćwiczeń

Najpierw korzyści. Aqua aerobik to trening w wodzie, który wpływa na zmniejszenie napięcia mięśni, a jednocześnie na ich wzmocnienie i uelastycznienie. Modeluje sylwetkę, poprawia jędrność ramion, brzucha, ud. Odciąża kręgosłup i cały układ kostno-stawowy. Przyspiesza proces pozbywania się tkanki tłuszczowej, pomaga zlikwidować cellulitis.

Usprawnia też krążenie, reguluje oddychanie, wpływa pozytywnie na kondycję ćwiczących pań (panowie, nie wiedzieć dlaczego, jakoś do tej formy ćwiczeń się nie garną), niweluje stres, relaksuje, poprawia samopoczucie i daje niesamowitą satysfakcję.

Poza tym, dzięki temu, że woda stawia ciału większy opór niż powietrze, po godzinnym treningu w basenie czujemy się jak po godzinnym masażu. No i jeszcze jedno, taka forma aktywności fizycznej kierowana jest do osób w różnym wieku, różnym poziomie sprawności, umiejętności pływackich i...


Bez wysiłku z efektami

Środowisko wodne stawia ruchom opór (dwunastokrotnie większy niż powietrze), mając jednocześnie dużą wyporność (woda „zabiera" ciału 90 procent jej wagi). Te same z trudem wykonywane ćwiczenia na siłowni w wodzie wydają się więc dziecinnie łatwe - brak uczucia wysiłku, mimo że mięśnie pracują bardzo intensywnie, powoduje, że możesz ćwiczyć i ćwiczyć, spalając z uśmiechem na twarzy kalorię za kalorią. Kontuzje? Podczas aqua aerobiku się nie zdarzają, podobnie jak utonięcia.


Wodne kijki i platformy

A co dokładnie podczas takiego aerobiku się robi? Po pierwsze, aqua aerobik prowadzony jest przy specjalnie dobranej muzyce, dopasowanej tempem, rytmem oraz stylem do rodzaju ćwiczeń proponowanych przez instruktorów. A ci mogą nam na przykład zaproponować:

• aqua interwal - rodzaj zajęć poprawiających wydolność układu oddechowego i krążenia, a także zwiększającej zapasy energetyczne w mięśniach;

• aqua futburner - przeznaczony dla osób bezskutecznie walczących z nadwagą;

• aqua dance - ćwiczenia w wodzie wykorzystujące elementy tańca;

• aqua bike - forma zajęć o charakterze wytrzymałościowym na specjalnych rowerach zamocowanych w basenie, polecana szczególnie osobom z osteoporozą oraz mającym kłopoty z kręgosłupem, układem oddechowym i sercowo-naczyniowym;

• aqua jogging - specyficzny bieg, który dzięki wypornościowym właściwościom wody nie obciąża stawów;

• aqua step - trening wydolnościowy na platformach do stepu przytwierdzonych do dna basenu, angażujący głównie mięśnie pośladkowe i mięśnie ud, świetnie modelujący biodra i pośladki.

Prowadzone są też specjalne zajęcia dla dzieci, seniorów i kobiet w ciąży oraz... aquatic walking - nowość w grafikach instruktorów wodnego aerobiku. I na czym ta wodna, fitnessowa nowinka polega? Dostajemy kijki do aquatic walking, z którymi pracujemy tak jak z kijkami do nordic walking, to jest - maszerujemy, z tą różnicą, że w wodzie.


Zrób to sama

Oczywiście, nie każdy ma czas na regularne spotkania z instruktorem aqua aerobiku. Takie osoby zachęcamy, by przynajmniej od czasu do czasu zajrzały na basen i same poćwiczyły. W jaki sposób? Można po prostu pływać. Można zabrać piłkę i pograć w nią z przyjaciółmi. Można... Na dobry początek proponujemy następujące ćwiczenia:

Trucht w wodzie - stajemy w tej części basenu, w której woda będzie sięgała nam do pasa i próbujemy przebiegnąć z jednego końca na drugi, wzdłuż brzegu basenu. Nasze ruchy będą powolne, trochę śmieszne, ale nie przejmujemy się tym - opór wody sprawi, że mięśnie będą pracowały wyjątkowo intensywnie, a oto nam chodzi.

Pajacyk - to proste ćwiczenie, które uaktywnia zarówno mięśnie nóg, jak i górne partie ciała. Pajacyka robimy podobnie jak pajacyka klasycznego, z tą różnicą, że ręce podnosimy do wysokości ramion, tak by nie wyjmować ich z wody. Pajacyki w wodzie pozwolą nam poprawić koordynację ruchową i spalić sporo kalorii.

Bieg nad dnem basenu - szukamy najgłębszej części basenu, takiej, w której woda będzie nas kryła i tam - utrzymując nasze ciało w pozycji pionowej - wykonujemy nogami ruchy podobne do tych, kiedy biegniemy.

Nożyce - nie dotykając stopami dna basenu i utrzymując ciało w pozycji pionowej robimy nogami nożyce; jeśli mamy problemy z utrzymaniem się na wodzie, pomagamy sobie rękoma, a kiedy już nam się to uda, ramiona unosimy nad powierzchnię.

Slalom i nurki - to ćwiczenia, które wykonujemy grupowo: z dziećmi, koleżankami, przyjaciółmi. Towarzyszące nam osoby ustawiają się w rządku, my omijamy je slalomem, by na końcu zanurkować i przepłynąć pod ich szeroko rozstawionymi nogami. Później sami ustawiamy się na początku szeregu, a ćwiczenie wykonuje osoba z końca „kolejki".


Ćwiczenia kontra pływanie

A ile można spalić kalorii podczas aqua aerobiku? A ile podczas pływania? Nie ma jednej tabeli wyników, wszystko zależy bowiem od tego, ile ważymy, ile wysiłku postanawiamy włożyć w pływanie, na jaki styl się zdecydujemy i, oczywiście, jak długo będziemy pływać.

Załóżmy więc, że ważymy 55 kilogramów i pływać będziemy godzinę (tyle czasu zazwyczaj spędzamy na basenie). Przy umiarkowanym wysiłku żabka pozwoli nam spalić ok. 580 kalorii, styl „na plecach" - ok. 400, kraul - ok. 460, motylek - 630.

A podczas aqua aerobiku? Trenerzy twierdzą, że poświęcając mu tyle samo czasu, nawet do 600 kalorii. Więc? Wygląda na to, że ćwiczenia przebija tylko styl motylkowy. Co zatem wybrać? Przyjemny i niezbyt męczący aerobik w wodzie, czy wymagający techniki, wysiłku i kondycji styl Otylii Jędrzejczak?

Autor: Joanna Grzegorzewska

Komentarze

  • 2016-03-31 gość

    Chciałabym uprawiać taki aerobik,tylko czy w Grudziądzu są takie zajęcia