Apteka Przyszłości. 10 trendów, które usprawnią naszą relację z farmaceutą

Nowe technologie rozwijają się w szaleńczym tempie i zmieniają naszą rzeczywistość każdego dnia. Nie jest przecież tak, że nagle obudziliśmy się w świecie telemedycyny, wirtualnej rzeczywistości czy drukarek 3D. To ewolucja, nie rewolucja. Często tak naturalna, że niemal jej nie zauważamy. Eksperci z Grupy NEUCA napisali scenariusz tego, jak może wyglądać nasza wizyta w aptece za 10 lat i zwizualizowali ją. Co się może zmienić? Jak zmiany te wpłyną na nasze zdrowie?

Aptekę Przyszłości przede wszystkim wyobrażamy sobie jako punkt pierwszej pomocy, który przejmuje część opieki przedmedycznej. W takim modelu farmaceuta może oznaczyć podstawowe parametry z kropli krwi, zrobić pomiar ciśnienia czy też badania cukru. To zestaw prostych, nieambulatoryjnych działań, które można by w aptekach uruchomić.

Kontakt z człowiekiem jest najcenniejszy

Mimo technologicznego zaawansowania Apteka Przyszłości w naszym wyobrażeniu nadal ma konkretną siedzibę. W tym miejscu dzięki technologiom wszystko jest zautomatyzowane, aby ograniczać niepotrzebne działania administracyjno-techniczne, które zabierają obecnie dużo czasu. Wówczas gdy do apteki przychodzi pacjent, farmaceuta ma dzięki temu możliwość, aby właściwie się nim zaopiekować, poświęcić czas jak człowiek człowiekowi. Natomiast w sytuacji, gdy jest potrzebna konsultacja, to jest na to przeznaczony osobny pokój, jest stanowisko, gdzie idą pacjent i farmaceuta - tam farmaceuta może zebrać wywiad od pacjenta – przewiduje Tomasz Kondej ze spółki informatycznej ILC.


Które z trendów z obszaru nowych technologii mogą najbardziej zmienić nasze relacje z farmaceutą? Przedstawiamy 10 z nich:


KOMUNIKACJA ONLINE

Pacjent może bez problemu skonsultować swój problem z farmaceutą na odległość – już nie tylko telefonicznie, ale również przez internet. Dodatkowo dzięki specjalnym opaskom gromadzącym dane dotyczące naszego zdrowia, które nosić będzie ze sobą każda osoba, farmaceuta może przypomnieć pacjentowi o zażyciu leków lub konieczności powtórnej wizyty w aptece.

PERSONALIZOWANE TERAPIE

Dane na temat stanu zdrowia oraz przyjmowanych leków i suplementów gromadzone są w dedykowanym, online’owym profilu pacjenta. Dzięki tym informacjom lekarz może dopasować najlepszy dla danej osoby rodzaj leczenia, a farmaceuta bez trudu zaproponować uzupełnienie terapii. Wszystko w odniesieniu do konkretnego przypadku, a nie wiedzy ogólnej (często różnej u każdego lekarza i farmaceuty).

ALGORYTMY

Wspierają farmaceutę w wykonywaniu codziennych obowiązków dzięki czemu szybciej i bardziej efektywnie dopasuje nam leki, znajdzie zamienniki. Dzięki obszernym bazom leków, które uzupełnione są o informacje na temat interakcji czy opcji uzupełnienia terapii, możliwe jest szybkie informowanie pacjenta np. o tym, z czym nie należy przyjmować danego leku. Kompleksowa informacja wysyłana jest na osobiste urządzenie pacjenta (smartfon, inteligentna opaska), dzięki czemu w każdej chwili pacjent może do niej wrócić.

MULTIFUNKCJONALNE NARZĘDZIA DO PODSTAWOWEJ DIAGNOSTYKI

Apteka jest punktem pierwszej pomocy. Farmaceuta dzięki nowym technologiom może przeprowadzić podstawowe badania diagnostyczne, takie jak badanie poziomu cukru, rutynowe badania krwi, pomiar ciśnienia itp. Na podstawie wyników i konsultacji z pacjentem dobiera odpowiednie medykamenty. Jeśli niezbędna jest konsultacja lekarska czy wystawienie recepty, farmaceuta korzysta z konsultacji ze specjalistą na odległość.

TELEMEDYCYNA

Telemedycyna pozwala na pełną koordynację współpracy między lekarzem a farmaceutą i wykorzystanie wiedzy farmaceuty w ustalaniu terapii dla pacjenta. Pacjent, przychodząc do apteki z konkretnym problemem, może skonsultować się z farmaceutą, a jeśli zachodzi taka potrzeba – w asyście farmaceuty także z lekarzem, który wskaże dalsze kroki i kierunek terapii.

TECHNOLOGIE UBIERALNE

Każdy pacjent nosi ze sobą urządzenie (np. opaskę), które gromadzi podstawowe informacje na temat stanu jego zdrowia, takie jak: przyjmowane leki, alergie, choroby przewlekłe, tętno, poziom cukru, aktywność fizyczna, itp. Dzięki temu w sytuacjach zagrożenia życia służba medyczna wie, w jaki sposób pomóc danej osobie, a w przypadku wizyty w aptece farmaceuta może z większą dokładnością dopasować odpowiednie preparaty i pokierować pacjentem (zasugerować wizytę u specjalisty, wykonanie dodatkowego badania).

INDYWIDUALNY SEJF DANYCH ZDROWOTNYCH

Każdy pacjent gromadzi dane dotyczące swojego zdrowia (oraz zdrowia swojej rodziny) w jednym miejscu. Są tozarówno dane z urządzeń monitorujących poszczególne funkcje życiowe, takie jak poziom cukru, ciśnienie, tętno, aktywność fizyczna itp., jak i informacje importowane z innych źródeł (placówek medycznych) – historie chorób, informacje nt. uczuleń, przyjmowanych leków. Dzięki temu, zarówno każdy w nagłym przypadku, jak i przy przygotowywaniu się do wizyty u specjalisty, ma kompleksowe informacje na temat swojego zdrowia pod ręką, co ułatwia lekarzowi postawienie trafnej diagnozy, a farmaceucie dobór właściwych leków.

Tym samym kończy się również etap papierowych recept, które trudno rozczytać. Lekarz wypisuje receptę elektroniczną, która widoczna jest w profilu pacjenta. Niezależnie od tego, do której apteki dotrze pacjent, udzielając zgody na dostęp do wybranej części swojego profil realizuje receptę. Dzięki temu w jednym miejscu dostępne są informacje nie tylko o przepisanych lekach, ale także o tym, które zostały wykupione (a zarazem, które terapie zostały przerwane).

DRUKARKI 3D

Pacjent nie musi przyjmować kilku czy nawet kilkunastu różnych specyfików, często kupowanych w za dużych opakowaniach czy w niedopasowanych dawkach. Farmaceuta może w aptece wydrukować odpowiednią, zaleconą przez lekarza liczbę tabletek zawierających wszystkie niezbędne substancje czynne.

PREZENTOWANIE DANYCH ZA POŚREDNICTWEM HOLOGRAMÓW

Farmaceuta prezentuje pacjentowi wszystkie informacje za pośrednictwem hologramów, które ułatwiają współdzielenie obrazu. Dzięki temu videokonsultacja z lekarzem jest prostsza, a pacjent widzi jakie informacje posiada o nim farmaceuta. Pozwala to na pełną transparentność opieki farmaceutycznej.

DOSTAWY DRONAMI

Pacjent nie musi wracać po lek, który trzeba przygotować. Wystarczy, że udostępni farmaceucie informację o swojej lokalizacji, a ten w krótkim czasie wyśle mu paczkę dronem. Drony mogą być bardzo efektywnym i szybkim sposobem dostarczania przesyłek z lekami do pacjentów. Na drodze do wprowadzenia tego rozwiązania stoją jeszcze przeszkody formalno-prawne.


Obejrzyj wizualizację Apteki Przyszłości:

https://www.youtube.com/watch?v=-nw5iGLbX04

Autor: Sandra Jedynak

Komentarze