Aktywność fizyczna lepsza tuż po posiłku

Spacer tuż po posiłku ma istotne znacznie w leczeniu cukrzycy typu 2. Nawet krótki marsz bezpośrednio po obiedzie szybciej obniży poziom cukru we krwi niż intensywny trening po kilku godzinach od zjedzenia czegoś kalorycznego.

Rozwój cukrzycy typu 2. może zależeć od genów, ale decydującą rolę odgrywają czynniki środowiskowe – przede wszystkim nadwaga i otyłość (w szczególności otyłość brzuszna), siedzący tryb życia i niezdrowa dieta. Ważnym elementem leczenia cukrzycy typu 2., poza farmakologią, jest więc aktywność fizyczna.

Wysiłek nie musi być duży – okazuje się, że nawet krótki spacer może mieć zbawienny wpływ na kontrolę glikemii u diabetyków.


Spacer – tuż po obiedzie będzie zdrowszy


Zespół naukowców z University of Otago, nowozelandzkiego uniwersytetu z siedzibą w Dunedin, postanowił sprawdzić, czy lepszy efekt przyniosą spacery bezpośrednio po jedzeniu, czy może kilka godzin po posiłku.

Czytaj więcej: 1000 kroków dziennie obniża ryzyko chorób serca

W trwającym dwa tygodnie badaniu wzięło udział 41 osób, których średnia wieku wynosiła 60 lat. Uczestników eksperymentu podzielono na dwie grupy i wyposażono w akcelerometry do pomiaru wysiłku fizycznego oraz urządzenia, które mierzyły poziom cukru we krwi co pięć minut. Zaleceniem dla pierwszej grupy był 30-minutowy spacer o różnych porach dnia (ale nie bezpośrednio po jedzeniu), zaś dla drugiej – 10-minutowy marsz po każdym kalorycznym posiłku.

Okazało się, że krótki i intensywny spacer zaraz po zjedzeniu czegoś kalorycznego przynosił znacznie lepszy efekt niż dłuższe przechadzki o różnych porach – w pierwszym przypadku poziom glukozy we krwi był o ok. 12 proc. niższy.


Czytaj więcej: Gorzka czekolada zmniejsza ochotę na słodkie


Odpowiednia pora na aktywność fizyczną


Wyniki badań są istotne szczególnie dla cukrzyków leczonych insuliną, dla których odpowiednia kontrola glikemii ma kluczowe znaczenie. Okazuje się, że dla osób z cukrzycą typu 2. ważne jest nie tylko to, czy zadbają o aktywność fizyczną, ale także odpowiedni dobór ćwiczeń, intensywność i moment ich wykonywania w ciągu dnia.

Autor: Redakcja

Komentarze