.

.

A Ty pamiętasz o wizycie u ginekologa?


Czy Twój samochód każdego roku przechodzi gruntowny przegląd u mechanika? Na pewno tak! Bez dokładnego sprawdzenia wszystkich części, uzupełnienia niedoskonałości – daleko nie zajedzie… A Ty pamiętasz o wizycie u ginekologa i regularnie wykonujesz cytologię?

Wpadasz na przegląd do swojego ginekologa na komplet profilaktycznych badań? Zabierz swoje przyjaciółki, mamę, siostrę na przegląd, namów je do zrobienia badań, ciesz się życiem i wybierz się w najpiękniejszą podróż swojego życia – po zdrowie!

21 stycznia 2017 roku, po raz ósmy, wystartowała Ogólnopolska Kampania Społeczna „Piękna bo Zdrowa”, zainicjowana przez Ogólnopolską Organizację Kwiat Kobiecości. Celem akcji jest zwiększenie świadomości kobiet na temat profilaktycznych badań ginekologicznych.W tegoroczną odsłonę akcji zaangażowały się znane i lubiane gwiazdy: Katarzyna Żak, Anita Sokołowska, Paulina Chruściel, Anna Kalczyńska a także Ida Karpińska, prezes i założycielka Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości. W sesji zdjęciowej do materiałów promocyjnych kampanii wziął udział dr n. med. Andrzej Nowakowski – specjalista w zakresie położnictwa i ginekologii oraz ginekologii onkologicznej. Zwraca on uwagę na szczoteczkę cytologiczną, niezbędną do poprawnego badania ginekologicznego.

Coroczny przegląd

Tegoroczne hasło kampanii „Wpadnij na przegląd do ginekologa” jest nawiązaniem do koncepcji przeglądu samochodowego. Skoro dbamy o swoje bezpieczeństwo robiąc coroczny przegląd, to powinnyśmy zadbać również o siebie i nasze życie. Dlatego Kwiat Kobiecości wraz z marką Fiat 500 cabrio, chcąc podkreślić ideę corocznych przeglądów samochodów, zachęca także do regularnych badań ginekologicznych. Na plakacie kampanii oraz w spocie, ambasadorki udają się stylowym Fiatem 500 cabrio na przegląd do ginekologa.

Gwiazdy zaangażowane w tegoroczną odsłonę zgodnie potwierdzają, że w natłoku codziennych zadań, każda świadoma kobieta obowiązkowo powinna znaleźć raz w roku 5 minut na badania ginekologiczne.

- To już 8. odsłona kampanii fundacji Kwiat Kobiecości poświęcona profilaktyce raka szyjki macicy. Niezwykle podstępna choroba, ale całkowicie wyleczalna, jeśli ją w porę wykryjemy. My, kobiety mamy naprawdę dużo zajęć. Jesteśmy matkami, żonami, spełniamy się zawodowo, ale zapominamy często o tym, co jest najważniejsze. 5 minut w ciągu 12 miesięcy to naprawdę nie jest dużo, żeby umówić się na randkę ze swoim dobrym, sprawdzonym lekarzem ginekologiem - mówi Anna Kalczyńska, dziennikarka, tegoroczna ambasadorka kampanii.

Rekordowy wynik w Warszawie!

Tegoroczna odsłona kampanii miała wyjątkowy start. Aż 308 kobiet skorzystało z darmowego badania cytologicznego, dzięki uprzejmości Bydgoskiego Centrum Onkologicznego, które specjalnie na ten weekend wypożyczyło cytobus. Profesjonalna kadra centrum medycznego POLMED od rana do wieczora, nieprzerwanie, wykonywała kobietom cytologię. Dzięki wsparciu Miasta Stołecznego Warszawy, w dniach inauguracji kampanii Pałac Kultury i Nauki podświetlony został na czerwono – to kolor przewodni raka szyjki macicy w Polsce. Nieprzypadkowo akcja odbyła się właśnie w tych dniach, ponieważ 22 stycznia rozpoczął się Europejski Tydzień Profilaktyki Raka Szyjki Macicy. W tym samym czasie warszawska Kinoteka, razem z Kwiatem Kobiecości, zaprosiła kobiety do specjalnie zaaranżowanego miasteczka ze stoiskami Partnerów kampanii, gdzie mogła zasięgnąć rad specjalistów z dziedziny ginekologii i ginekologii onkologicznej, zadbać o swoją urodę i wziąć udział w konkursach. Ponadto przed każdym seansem filmowym został wyemitowany spot kampanii.

Regularność kluczem do świadomego życia

Jak wynika z tegorocznych badań zrealizowanych w ramach kampanii „Piękna bo Zdrowa” na zlecenie Ogólnopolskiej Organizacji „Kwiat Kobiecości” przez IQS, kobiety mają wysoką świadomość konieczności wykonywania badań cytologicznych, ale nadal zbyt okazjonalnie je wykonują. Co trzecia Polka wykonuje je rzadziej niż raz na dwa lata.

Z sondażu wynika, że 82 proc. Polek co najmniej raz wykonywało badanie cytologiczne. Cytologię mają za sobą niemal wszystkie Polki, które ukończyły 30 lat – 96 proc., a 74 proc. kobiet w wieku 20-29 lat. Najrzadziej badanie cytologiczne wykonują nastolatki w wieku 15-19 lat (16 proc.). Jak dodaje Marta Rybicka, liderka projektu badawczego z firmy IQS: „Blisko 1/5 Polek nie wykonała w swoim życiu ani jednego badania cytologicznego i jest to silnie skorelowane z młodym wiekiem badanych”.

76 proc. kobiet w wieku 20-39 lat wykonuje cytologię regularnie, co najmniej raz na 2 lata. Po 40 roku życia częstotliwość wykonywania cytologii maleje. Regularnie w tym wieku bada się tylko 60 proc. kobiet. To bardzo niepokojące dane, tym bardziej, iż świadomość profilaktyczna w dalszym ciągu jest bardzo duża. Kobiety odkładają wizyty ginekologiczne na „wieczne potem”, zwyczajnie zapominając, że powinny być one priorytetowe i odwiedziny u specjalisty muszą na stałe wpisać do kalendarza kobiecych „przeglądów”, jak wizyta u kosmetyczki czy spotkanie z koleżanką. Mamy, które rzadko odwiedzają ginekologa nie są dobrym przykładem dla swoich córek i wnuczek. Podobnie jak w wielu przypadkach nowotworowych, rak szyjki macicy daje zdecydowane objawy dopiero w zaawansowanym stadium. Tylko regularne badania ginekologiczne mogą pomóc we wczesnym wykryciu problemu. Dlatego tegoroczna odsłona kampanii „Piękna bo Zdrowa”, przekonuje, aby nie odkładać badań na później i wpadać z przyjaciółkami nie tylko do znajomych, ale również do ginekologa!

Rak szyjki macicy - co to za nowotwór?

Rak szyjki macicy to jeden z najczęstszych nowotworów złośliwych u kobiet. Czynnikiem inicjującym rozwój tego nowotworu jest przewlekłe zakażenie wirusem brodawczaka ludzkiego (HPV) o wysokim potencjale rakotwórczym przenoszonym drogą płciową. Szacuje się, że około 60 proc. populacji światowej miało kontakt z tym wirusem. Raka szyjki macicy poprzedza stan przednowotworowy określany jako śródnabłonkowa neoplazja szyjki macicy. Do wczesnych objawów nowotworu należą nieregularne krwawienia miesiączkowe (u kobiet z regularnymi cyklami), krwawienia samoistne, obfite upławy, ból podbrzusza, ból podczas stosunku. Wirus HPV przenoszony jest drogą płciową lub przez bezpośredni kontakt ze skórą osoby zakażonej. U większości chorych, niezależnie od typu serologicznego, infekcja HPV ustępuje samoistnie w okresie od 6 miesięcy do 2 lat, w zależności od stopnia zaburzenia fizjologicznej odporności i gotowości układu immunologicznego do zwalczenia wirusa.

Najbardziej narażonymi kobietami na ten typ nowotworu są kobiety, które m.in. mają zaburzoną odporność, nieprawidłową mikroflorę pochwy. Nowotwór może pojawić się kiedy mamy do czynienia z nieleczoną nadżerką i wynikającymi z tego powodu stanami zapalnymi.U kobiet palących, częściej stwierdza się zagrożenie rakiem szyjki macicy.

Idealna profilaktyka w przypadku raka szyjki macicy.

Umieralność z powodu raka szyjki macicy jest w dalszym ciągu bardzo duża. Każdego roku na ten nowotwór umiera 1669 kobiet. Dlatego tak ogromne znaczenie ma profilaktyka. Cytologia jest badaniem, które pozwala wykryć nowotwór w początkowej jego fazie, co z kolei warunkuje jego całkowite wyleczenie. Polega na mikroskopowej ocenie komórek pobranych specjalną szczoteczką z szyjki macicy. Dzięki temu można zdiagnozować nawet niewielkie nieprawidłowości zachodzące w szyjce macicy.

Jak się przygotować do badania

Prawidłowe badanie cytologiczne najlepiej przeprowadzić około siedmiu dni po zakończonym krwawieniu miesięcznym. Dzień przed badaniem nie należy współżyć i nie zakładać żadnych globulek dopochwowo. Wynik powinien być pobrany specjalną szczoteczką.

Wynik cytologii powinien być oceniany przez dwóch doświadczonych cytologów podlegających okresowej weryfikacji nadzoru medycznego i opisany według najnowszych standardów i wytycznych. Pamiętajmy, że badanie cytologiczne nie zapobiega zakażeniu wirusem HPV, ale pomaga wykryć wczesne oznaki choroby.

Test HPV skuteczną metodą profilaktyczną

Kolejnym badaniem profilaktycznym jest test na obecność DNA wirusa HPV. Test HPV wykrywa, zależnie od rodzaju, obecność materiału genetycznego – od 2 do 37 genotypów wirusa brodawczaka ludzkiego. Obecnie znanych jest przeszło 120 typów wirusa HPV. Wirusy te można podzielić na dwie grupy:

- wirusy niskoonkogenne (niskiego ryzyka): wśród nich najczęstsze to HPV typ: 6, 11,

- wirusy wysokoonkogenne (wysokiego ryzyka): wśród nich najczęstsze to HPV typ: 16, 18, 31, 33, 35, 39, 45, 51, 52, 56, 58 i 59.

Nie istnieje stuprocentowa metoda wyleczenia zakażenia wirusem HPV, jednak wykonanie testu pozwoli na podjęcie odpowiedniej profilaktyki zapobiegającej rozwojowi raka szyjki macicy. Warto pamiętać, że badanie to nie różni się od badania cytologicznego. Wystarczy jedno pobranie materiału do obu badań.

Należy jednak zwrócić uwagę, że warunkiem powodzenia badań przesiewowych jest regularne wykonywanie badań, na które powinnyśmy „wpaść” przynajmniej raz do roku.

4 700 bezpłatnych cytologii!

Podobnie jak w ubiegłym roku, tegoroczna kampania to szansa dla tysięcy kobiet na szybkie i profesjonalne badanie cytologiczne.

W ramach VIII edycji kampanii „Piękna bo Zdrowa” mamy do przekazania, aż 4700 kuponów na badanie cytologiczne oraz vouchery z 30 proc. zniżką na konsultację ginekologiczną, HPV met. PCR, USG ginekologiczne, USG piersi. Można będzie je zrealizować w placówkach medycznych firmy POLMED w całej Polsce.

Konkursowe kupony na badania będą zamieszczone w magazynach wydawnictwa Bauer (Tina nr. 2/2017, Kobieta i Życie nr. 3/2017, Świat Kobiety nr. 3/2017, Naj nr. 4/2017, Olivia nr. 4/2017) oraz na portalu poradnikzdrowie.pl i mjakmama.pl.

Przyjaciele i Partnerzy organizacji.

Milionowe zasięgi kampanii „Piękna bo Zdrowa” nie byłyby możliwe do zrealizowania,gdyby nie wsparcie sponsorów i partnerów: Aflofarm – marka Iladian, TZMO SA - marka Bella,Boehringer Ingelheim, FCA Poland - producent Fiata 500 cabrio, Deichmann, marka Paese, Klinika Kobiet Medifem, Nutricia Żywienie Medyczne – producent Nutridrinków, firmy Rovers, firmy Sylveco oraz partnera medycznego POLMED. Stroje dla ambasadorek kampanii przygotowała firma Mohito, a zdjęcia wykonał znany fotograf gwiazd - Jacek Poremba.

Sesja zdjęciowa odbyła się w Studio Tęcza. Kampanię „Piękna bo Zdrowa” wspierają również Jaga Hupało Born to Create. Patronat merytoryczny nad kampanią objęli: NFZ, Polskie Towarzystwo Ginekologiczne, Polskie Towarzystwo Ultrasonograficzne, Polska Unia Onkologii, Polskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej. Specjalnie na potrzeby kampanii badania społeczne przygotowała firma badawcza IQS.

Spot reklamowy kampanii został przygotowany przez dom produkcyjny SlowArt, przy współpracy z Warszawską Szkołą Reklamy.

Spot emitowany będzie we wszystkich kinach sieci Helios w ramach wydarzenia „Kino Kobiet”, na nośnikach audiowizualnych MOVE MEDIA w sieci sklepów TESCO, na nośnikach reklamowych HealthTV w przychodniach m.in. Euro Medic, Scanmed, Swissmed, CenterMed, POLMED, na nośnikach wizualnych należących do Benefit TV w klubach fitness w całym kraju, na nośnikach należących do LOKAL MEDIA w sieci sklepów PIOTR I PAWEŁ oraz INTERMARCHE, w telewizji interaktywnej Style in Touch na 9” tabletach w prestiżowych salonach, na nośnikach reklamowych TV STUDENT na uczelniach wyższych, w komunikacji miejskiej w Warszawie. Plakaty kampanii pojawią się na nośnikach przy kasach w sieci sklepów Deichmann i kinach Helios. Specjalnie w ramach kampanii przygotowana została ulotka informacyjna kampanii, która dystrybuowana będzie w: sklepach marki Mohito, kinach Helios oraz kinie Kinoteka.

Patronat medialny nad kampanią objęły magazyny: Świat Kobiety, Olivia, Tina, Naj, Kobieta i Życie, Moda na Zdrowie, Zdrowie, M jak Mama, Wesele, IK Magazyn, Wróżka, Zdrowie z Wyboru, Świat Zdrowia, Moje Zdrowie, Dobra Mama, Beauty Mission i portale: wp.pl, abcZdrowie.pl, kafeteria.pl, mamadu.pl, poradnikzdrowie.pl, mjakmama.pl, medycynapraktyczna.pl, zwrotnikraka.pl, planetakobiet.pl, portalemedyczne.pl, kliknijwzdrowie.pl, nieplodnirazem.pl. Monitoringiem mediów zajmuje się Instytut Monitorowania Mediów. Materiały graficzne kampanii przygotowała Ida Nowosielska – Deer Logo.

10 lat Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości

W bieżącym roku Kwiat Kobiecości świętować będzie 10 lat swojej edukacyjnej działalności. Fundacja, założona i prowadzona przez Idę Karpińską, swoimi akcjami dotarła bezpośrednio do ponad 40 000 kobiet w całej Polsce. Kwiat Kobiecości jest inicjatorem i organizatorem akcji edukacyjnych dla młodzieży – „Młoda i Zdrowa”, studentów położnictwa – „Rozumni i Uważni”, kobiet dojrzałych -„Kobiety dla Kobiet”. Każdego roku również, w okolicach 6 grudnia, wolontariuszki Kwiatu Kobiecości odwiedzają około 4 000 pacjentek oddziałów ginekologii onkologicznej w szpitalach w całej Polsce, przekazując specjalne upominki świąteczne.

Ida Karpińska 11 lat temu wygrała walkę z rakiem szyjki macicy. Choć diagnoza brzmiała jak wyrok, dziś Ida chce, żeby kobiety nie były w tej walce osamotnione. Osiem lat temu stworzyła kampanię „Piękna bo Zdrowa” dotyczącą profilaktyki raka szyjki macicy, dwa lata temu – „Diagnostykę jajnika” – dotyczącą raka jajnika. Każdego roku kampanie swoim zasięgiem obejmują miliony kobiet. – Nie zgadzam się z tym, żeby kobiety umierały na raka szyjki macicy. Dzięki cytologii, którą robiłam regularnie, żyję. Walczyłam sama z nowotworem, nie było takiej organizacji jak Kwiat Kobiecości, a dużo dałabym, żeby mieć wtedy takie wsparcie na jakie mogą liczyć kobiety dzisiaj z mojej strony. I nie poddam się w tej walce! – dodaje Ida Karpińska.

Więcej informacji: www.kwiatkobiecosci.pl, www.facebok.com/kwiatkobiecosci

Autor: Kwiat Kobiecości

Komentarze