8 mitów o mleku

Mleko to produkt bliski doskonałości - twierdził Hipokrates. Od kiedy brakuje go w naszej diecie, drastycznie obniżyło się spożycie wapnia. Za jego niedobory płacimy bardzo wysoką cenę: jesteśmy zmęczeni, mamy słabsze kości i zęby, gorzej pracuje nasze serce.

Jedząc produkty mleczne, możesz przybrać na wadze. Spożywając dziennie trzy-cztery posiłki zawierające mleko albo jego przetwory, nie utyjesz. Wręcz przeciwnie. Wyniki badania przeprowadzonego przez Stowarzyszenie Dietetyków Amerykańskich w 2004 r. pozwalają twierdzić, że diety bogate w wapń przyczyniają się do szybszego chudnięcia. Wapń poskramia bowiem nadmierny apetyt.


1. Mleko krowie ma mniej wapnia niż sojowe

Naukowcy z Creighton University udowodnili, że mleko sojowe dostarcza organizmowi o 25 proc. mniej wapnia niż mleko krowie. Picie mleka sojowego jako źródła wapnia jest zatem nieekonomiczne - nie dość, że trzeba go wypić więcej niż krowiego, to jeszcze zapłacić za nie pięć razy więcej.


2. Jeśli nie tolerujesz laktozy, musisz unikać wszelkich produktów mlecznych

Osoby uczulone na laktozę mogą spożywać produkty mleczne, ale w małych ilościach, czyli pić jedną filiżankę mleka rano i wieczorem. Jelitom zwykle szkodzi jednorazowa duża porcja laktozy.


3. Jedząc produkty mleczne, możesz przybrać na wadze.

Spożywając dziennie trzy-cztery posiłki zawierające mleko albo jego przetwory, nie utyjesz. Wręcz przeciwnie. Wyniki badania przeprowadzonego przez Stowarzyszenie Dietetyków Amerykańskich w 2004 r. pozwalają twierdzić, że diety bogate w wapń przyczyniają się do szybszego chudnięcia. Wapń poskramia bowiem nadmierny apetyt.


4. Picie mleka podczas przeziębienia wywołuje nadprodukcję śluzu

W ten mit długo wierzono, mimo wielu przeprowadzonych badań. Mylące jest to, że po wypiciu mleka w ustach pojawia się lepka ślina, kojarząca się niektórym z flegmą. Nie ma żadnych naukowych dowodów potwierdzających, że mleko łagodzi lub nasila objawy choroby. Za to powszechnie wiadomo, że spożywanie produktów płynnych i lekkostrawnych, takich jak mleko, pomaga szybciej dojść do siebie.


5. Picie mleka powoduje powstawanie kamieni nerkowych

W przeciwieństwie do powszechnej opinii, mleko nie powoduje osadzania się w nerkach minerałów i powstawania kamieni. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Chicago pokazały, że można spożywać ok. 600 mg wapnia dziennie (ok. 2 szklanek mleka) bez ryzyka pojawienia się kamieni.


6. Mleko beztłuszczowe jest rozcieńczane i nie ma wartości odżywczych.

W mleku odtłuszczonym tłuszcz i jest odwirowywany, dlatego nie ma potrzeby rozcieńczania go wodą. Szklanka takiego mleka zawiera mniej niż 0,5 g tłuszczu, a ilość wapnia, białka, potasu, fosforu i innych składników odżywczych jest porównywalna do tej w mleku pełnotłustym. Zgodnie z zaleceniami kozie mleko nie powinno być podawane dzieciom.


7. Mleko zwiększa ryzyko zachorowania na raka

Problemem nie jest mleko, lecz spożywana ilość tłuszczu. Jego nadmiar może powodować na przykład wystąpienie raka płuc, prostaty czy okrężnicy. Niektóre badania pokazują jednocześnie, że spożywanie mleka niskotłuszczowego obniża ryzyko zachorowania na raka płuc. Ponadto doświadczenia na zwierzętach wykazały, że składniki zawarte w mleku mogą spowalniać rozwój raka, a niektóre zmniejszają ryzyko wystąpienia raka okrężnicy, ponieważ wapń i witamina D pomagają ochronić jej komórki.


8. Kozie mleko jest zdrowsze od krowiego i można je podawać dzieciom ze skazą białkową.

Zgodnie z obecnym stanem wiedzy i zaleceniami kozie mleko nie powinno być podawane dzieciom z udokumentowaną alergią na mleko. Mleko tzw. zwierząt kopytnych ma wspólne antygeny. Kozie mleko, oprócz alergii, powoduje niedobory kwasu foliowego i ma nieodpowiedni dla dzieci skład jonowy.

Autor: Iza Czajka

Komentarze