Portal Świat Zdrowia:
| Rejestracja

Sekcje tematyczne

  Świat Zdrowia
Świat Kardiologii i Diabetologii
Kardiologia
Diabetologia
Kategoria: Zdrowie
WITAMINA D – DLA MOCNYCH KOŚCI
Opr. Renata Mazurowska
Aktualnie czytasz: WITAMINA D – DLA MOCNYCH KOŚCI
Nadmiar witaminy D

Mamy za mało witaminy D – alarmują lekarze. Potrzebna jest dzieciom, młodzieży, a także osobom starszym, aby lepiej funkcjonowały ich kości, mięśnie i układ nerwowy! Witamina D wpływa też na nasze samopoczucie. Jak bardzo jest ważna i gdzie ją znajdziemy?

WITAMINA D – DLA MOCNYCH KOŚCI

Brytyjscy naukowcy z uniwersytetu w Sheffield dowiedli, że matki, których czas ciąży przypadł na okres jesienno-zimowy, rodzą dzieci z niedoborem witaminy D – 7 na 10 noworodków ma wskaźniki poniżej normy. Z kolei naukowcy szwajcarscy przekonują, że dostarczanie niezbędnych dawek tej witaminy osobom powyżej 65 lat zmniejsza u nich ryzyko złamań kości.

 

Narody żyjące na Północy mają tej witaminy o wiele mniej niż tzw. „południowcy” – nie bez powodu Skandynawowie uważani są za skłonnych do depresji, a ludzie z Włoch, Hiszpanii czy Wenezueli postrzegani są jako pełni życia optymiści.



Co to za witamina?

 

Występuje w organizmach jako prowitamina, pochodna cholesterolu, która  rozpuszcza się w tłuszczach i dopiero pod wpływem promieniowania ultrafioletowego (UV) przekształca się w witaminę właściwą – witaminę D. Jest bardzo ważna, zwłaszcza dla dzieci i młodzieży w czasie ich wzrostu – odpowiada m.in. za prawidłowy rozwój kości i zębów (zwiększa wchłanianie fosforanów i wapnia z przewodu pokarmowego). Zarówno nadmiar, jak i niedobór tej witaminy może prowadzić do groźnych chorób, natomiast gdy w organizmie są prawidłowe dawki, korzystnie wpływa to na gęstość kości i uzębienia, na system nerwowy i skurcze mięśni, w tym także serca. Witamina D wpływa także na odporność organizmu, poziom cukru we krwi oraz stan skóry.

 

 

Gdzie ją znajdziemy?

 

Naturalnym źródłem witaminy D jest oczywiście słońce, ale z ekspozycją na promienie świetlne, jak wiadomo, trzeba bardzo uważać. Pod wpływem jednej „dawki rumieniowej” (określa się ją jako ekspozycję 18 proc. ciała aż do powstania na skórze lekkiego zaczerwienienia) do organizmu dostaje się 10 tys. jednostek witaminy D. Tego efektu nie uzyskamy na solarium, bo jak wykazują doświadczenia, w wyniku opalania się lampami następuje rozkład, a nie synteza tej witaminy w organizmie.

 

Innym naturalnym źródłem jest pożywienie – najwięcej witaminy D jest w tranie, ale kto by chciał go pić. Szukajmy zatem tego cennego składnika. Witaminę D znajdziemy w rybach – w tuńczyku, makreli, śledziach, sardynkach i łososiu, ale także w wątrobie, odżywkach dla niemowląt i dzieci, jajach i tłustym mleku, także w tym w proszku, niektórych margarynach wzbogacanych o ten składnik. Także ser, masło i śmietana – najlepiej naturalne, wyrabiane tradycyjnie – są bogate w witaminę D.

Dodaj do: Facebook Twitter Blip Flaker Pinger Wykop Śledzik

Chcesz wyrazić swoją opinię? Dodaj komentarz

Zasady dodawania komentarzy
Nick/pseudonim: Gość
Chcesz używać stałego nicka? lub Zarejestruj

Pozostało znaków: 5000

Zasady dodawania komentarzy Zasady dodawania komentarzy


1. Komentarze mogą dodawać zarówno zalogowani, jak i niezalogowani użytkownicy.

2. Wszystkie komentarze podlegają moderacji. Wpisy naruszające regulamin serwisu zostają usunięte i nie podlegają publikacji w portalu.

Moje kontozwiń

Aby korzystać z Mojego Konta lub zarejestruj!

Newsletter

Zawsze najświeższe informacje! Nowe opinie na interesujące Ciebie tematy. Zapisz się na newsletter.