Dieta bogata w zielone warzywa liściaste np.: szpinak i kapustę, zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 - wynika z analizy brytyjskich naukowców.
Wpływ na cukrzycę typu 2 mają, do pewnego stopnia, geny, ale największe znaczenie odgrywa niezdrowy tryb życia - przejadanie się, nadwaga i otyłość oraz brak ruchu. Badania wskazują, że zmiany stylu życia, takie jak regularna aktywność fizyczna, zrzucenie zbędnych kilogramów, ograniczenie spożycia tłuszczu i mniej kaloryczna dieta mogą zapobiegać rozwojowi tej postaci cukrzycy u osób, u których doszło już do pewnych zaburzeń w metabolizmie glukozy.
Dieta bogata w warzywa i owoce jest znana z korzystnego wpływu na układ krążenia - wyniki licznych badań dowodzą, że zmniejsza ona znacznie ryzyko chorób serca i zgonów z ich powodu. Jednak jej rola w prewencji cukrzycy typu 2 nie została dobrze udokumentowana.
Zielone warzywa na cukrzycę
Aby zweryfikować związek między zwiększeniem spożycia warzyw i owoców a spadkiem ryzyka cukrzycy typu 2, naukowcy z Uniwersytetu w Leicester przeanalizowali dane zebrane w sześciu różnych badaniach, które łącznie objęły ponad 220 tys. osób.
Okazało się, że osoby jedzące więcej warzyw i owoców nie były mniej narażone na cukrzycę typu 2. Tylko zielone liściaste warzywa, jak szpinak, kapusta oraz spokrewnione z nią brokuły i kalafior, obniżały ryzyko tego schorzenia. Osoby, które zjadały dziennie ok. 122 gramy zielonych warzyw były o 14 proc. mniej narażone na cukrzycę.
Naukowcy spekulują, że może to mieć związek z tym, że zielone warzywa są bogate w przeciwutleniacze, np. w witaminę C, chroniące przed szkodliwym oddziaływaniem wolnych rodników na tkanki.
Aby korzystać z Mojego Konta zaloguj się lub zarejestruj!
Zawsze najświeższe informacje! Nowe opinie na interesujące Ciebie tematy. Zapisz się na newsletter.