Portal Świat Zdrowia:
| Rejestracja

Sekcje tematyczne

  Świat Zdrowia
Świat Kardiologii i Diabetologii
Kardiologia
Diabetologia
Opublikowany: 2010-08-03
Kategoria: Zdrowie
KIELISZEK ZDROWIA
Iza Czajka
Aktualnie czytasz: KIELISZEK ZDROWIA
Zachowaj umiar

Walory smakowe wina sprawiają, że wciąż zyskuje nowych wielbicieli, którzy nie wyobrażają sobie dobrej kolacji czy chwili relaksu bez kieliszka wykwintnego trunku.

KIELISZEK ZDROWIA

Na świecie produkuje Się niezliczone gatunki win, a każde z nich pasuje do innego rodzaju jedzenia. Ta różnorodność oznacza, że gdyby mieć wystarczającą ilość pieniędzy, można by przez całe życie nie pić dwa razy tego samego wina. Należy jednak zadać sobie pytanie: jaki wpływ na zdrowie ma picie tego alkoholu oraz w jakiej ilości jest on dopuszczany, a w jakiej staje się już szkodliwy. Kluczem jest tutaj umiarkowanie. Po prostu trzeba kierować się zdrowym rozsądkiem.



Francuski paradoks

 

Przyjmijmy, że pijemy dziennie jeden kieliszek wina do obiadu. Jak wpłynie to na nasz organizm? Ostatnie badania wykazały, że taki zwyczaj zmniejsza ryzyko chorób serca. Do tej pory nazywano to zjawisko francuskim paradoksem. Francuzi z południa, znani z zamiłowania do śmietany i tłustych mięs, zaskakująco rzadko zapadali na choroby serca. Okazało się, że chronił ich codzienny kieliszek narodowego trunku, wyjątkowo bogaty w taniny. Zamiast tłuszczu wieprzowego używa się tam tłuszczu gęsiego i kaczego, a więc dieta plus wino spowodowały mniejszą zapadalność na miażdżycę. Na północy Francji, gdzie i dieta i wino są inne, chorych było dwukrotnie więcej.

 

Wino ma dobroczynny wpływ również na ciśnienie krwi, jest także pomocne przy zrzucaniu nadwagi, gdyż obniża poziom glukozy i insuliny, przez co zmniejsza apetyt. Wiele korzyści związanych z jego piciem to zasługa resweratrolu. Powstaje on w wyniku procesu fermentacji czerwonych winogron i dobrze rozpuszcza się w alkoholu, dzięki czemu jest łatwiej przyswajalny przez organizm.

 

Kopenhaskie badania serca, w których wzięło udział 130 tysięcy badanych, obserwowanych przez dziesięć lat, udowodniły, że osoby, które raczą się 1-3 kieliszkami wina dziennie, są zdrowsze od tych, które piją go więcej, i abstynentów.

 


Mniejsze ryzyko zawału

 

Regularne picie wina chroni przed zawałami, jak wynika z danych opublikowanych w "New England Journal of Medicine”. W badaniu wzięło udział 22 071 mężczyzn w wieku od 40 do 84 lat niepijących lub pijących do trzech kieliszków trunku dziennie. Był to największy eksperyment dotyczący powiązań wina z chorobami serca. Okazało się, że osoby umiarkowanie spożywające ten alkohol o 20 proc. zmniejszyły szansę na zawał serca z powodu niedokrwienia. To najczęściej występujący typ zawału. Stwierdzono również, że nie wzrosło przy tym prawdopodobieństwo udaru. Naukowcy uważają, że takie samo działanie będzie dotyczyło kobiet.



Długowieczność

 

Umiarkowane picie czerwonego wina może wydłużyć życie. Do takich wniosków doszli naukowcy z Harvard Medicin School. Efekt wydaje się podobny do ograniczania ilości kalorii - im mniej kalorii jesz, tym dłużej żyjesz. Stwierdzono, że resweratrol działa jak eliksir przedłużający życie.

 

Natomiast włoscy naukowcy udowodnili, że resweratrol chroni komórki centralnego układu nerwowego przed szybkim starzeniem się. Dowiedziono, że związek ten produkowany jest przez winogrona w większej ilości, gdy szczepy winorośli narażone są na "stres" wywołany ostrym klimatem. Oznacza to, że wina z krajów takich jak Chile, Argentyna czy Hiszpania zawierają więcej tego składnika niż te, które pochodzą z krajów o łagodniejszym klimacie.

Dodaj do: Facebook Twitter Blip Flaker Pinger Wykop Śledzik

Chcesz wyrazić swoją opinię? Dodaj komentarz

Zasady dodawania komentarzy
Nick/pseudonim: Gość
Chcesz używać stałego nicka? lub Zarejestruj

Pozostało znaków: 5000

Zasady dodawania komentarzy Zasady dodawania komentarzy


1. Komentarze mogą dodawać zarówno zalogowani, jak i niezalogowani użytkownicy.

2. Wszystkie komentarze podlegają moderacji. Wpisy naruszające regulamin serwisu zostają usunięte i nie podlegają publikacji w portalu.

Moje kontozwiń

Aby korzystać z Mojego Konta lub zarejestruj!

Newsletter

Zawsze najświeższe informacje! Nowe opinie na interesujące Ciebie tematy. Zapisz się na newsletter.