Portal Świat Zdrowia:
| Rejestracja

Sekcje tematyczne

  Świat Zdrowia
Świat Kardiologii i Diabetologii
Kardiologia
Diabetologia
Opublikowany: 2010-11-30
Kategoria: Aktualności
Efekt jo-jo pod kontrolą
Świat Zdrowia, PAP
Aktualnie czytasz: Efekt jo-jo pod kontrolą

Przestrzeganie diety bogatej w białko i ubogiej w węglowodany może pomóc osobom z nadwagą uniknąć efektu jo-jo.

Każda osoba stosująca diety wie, że najtrudniejszym zadaniem nie jest samo zrzucenie zbędnych kilogramów, ale utrzymanie osiągniętej wagi. Naukowcy z University of Copenhagen są przekonani, że odkryli rozwiązanie, które pomoże przerwać błędne koło efektu jo-jo. Dieta bogata w chude mięso, drób oraz fasolę i uboga w węglowodany skrobiowe wydaje się być "idealna w zapobieganiu ponownemu przybraniu na wadze" - piszą na łamach "New England Journal of Medicine".

 

W przeprowadzonym przez nich badaniu wzięło udział 773 osób otyłych i z nadwagą, pochodzących z 8 europejskich krajów. Uczestnicy w ciągu dwóch miesięcy stracili średnio 24 funty (około 11 kilogramów) dzięki niskotłuszczowej diecie. W badanie zostały zaangażowane całe rodziny, bo naukowcy uważali, że wspólna walka z nadwagą pomoże badanym utrzymać wagę.

 

Wszyscy stosowali jedną z pięciu diet, w celu sprawdzenia, która najlepiej zapobiega efektowi jo-jo. Cztery z nich stanowiły kombinację dużej i małej zawartości białek i węglowodanów. Piąta była natomiast dietą kontrolną, składającą się z umiarkowanej ilości białek, bez ograniczeń w spożywaniu węglowodanów. Uczestnicy każdej grupy jedli tyle, ile chcieli i kiedy chcieli. Korzystali jednak z konsultacji, otrzymywali przepisy i kucharskie porady. Prowadzili również dziennik relacjonujący przebieg diety i dostarczali próbek krwi i moczu.

 

Po sześciu miesiącach ponowne znaczące przybranie na wadze zaobserwowano jedynie w grupie, która stosowała dietę o małej zawartości białka i dużej ilości węglowodanów. Natomiast wśród uczestników będących na diecie bogatej w białko i ubogiej w węglowodany zaobserwowano przeciwny skutek - dalszą utratę wagi.

 

Naukowcy twierdzą, że spożywanie białek może powodować zmiany metaboliczne, które sprawiają, że ludzie czują się bardziej nasyceni, niż gdyby konsumowali węglowodany lub tłuszcze. Przy diecie bogatej w białka nie trzeba mówić ludziom, że powinni jeść mniej. Oni nie muszą koncentrować się na kaloriach lub ilości spożytego jedzenia. To znacznie bardziej atrakcyjny sposób kontrolowania ludzkiej wagi"- twierdzi Arne Astrup z University of Copenhagen.

Dodaj do: Facebook Twitter Blip Flaker Pinger Wykop Śledzik

Chcesz wyrazić swoją opinię? Dodaj komentarz

Zasady dodawania komentarzy
Nick/pseudonim: Gość
Chcesz używać stałego nicka? lub Zarejestruj

Pozostało znaków: 5000

Zasady dodawania komentarzy Zasady dodawania komentarzy


1. Komentarze mogą dodawać zarówno zalogowani, jak i niezalogowani użytkownicy.

2. Wszystkie komentarze podlegają moderacji. Wpisy naruszające regulamin serwisu zostają usunięte i nie podlegają publikacji w portalu.

Moje kontozwiń

Aby korzystać z Mojego Konta lub zarejestruj!

Newsletter

Zawsze najświeższe informacje! Nowe opinie na interesujące Ciebie tematy. Zapisz się na newsletter.