Portal Świat Zdrowia:
| Rejestracja

Sekcje tematyczne

  Świat Zdrowia
Świat Kardiologii i Diabetologii
Kardiologia
Diabetologia
Opublikowany: 2011-01-04
Kategoria: Aktualności
Czerwone mięso i udar
Świat Zdrowia, PAP
Aktualnie czytasz: Czerwone mięso i udar

Jedzenie około 102 gramów czerwonego, przetworzonego mięsa dziennie zwiększa ryzyko udaru o 42 proc. - wykazali naukowcy z Instytutu Karolinska w Sztokholmie.

Dietę bogatą w czerwone mięso już wcześniej łączono m.in. z podwyższonym ryzykiem niektórych nowotworów, chorobami serca i wysokim ciśnieniem tętniczym. Jak twierdzą autorzy badań, wciąż pozostaje niejasny związek pomiędzy spożywaniem czerwonego mięsa a ryzykiem udaru.

 

Aby mu się przyjrzeć dr Susanna Larsson przeprowadziła obserwacje wśród ponad 34,6 tys. mieszkanek Szwecji w wieku od 39 do 73 lat, z których w momencie rozpoczęcia badań (tj. w 1997 roku) żadna nie cierpiała na choroby serca i nie miała zdiagnozowanego nowotworu. W ciągu kolejnych dziesięciu lat udar wystąpił u 1680 kobiet (4 proc.). W większości przypadków (78 proc. ) był to niedokrwienny udar mózgu spowodowany gwałtownym zatrzymaniem dopływu krwi do mózgu.

 

Kiedy badacze podzielili kobiety na pięć grup w zależności od ilości spożywanego czerwonego i przetworzonego mięsa, okazało się, że kobiety, które dziennie jadły ponad 86 gramów były o 22 proc. bardziej narażone na udar niż kobiety jedzące mniej niż 36 gramów.

 

W przypadku badanych, które konsumowały najwięcej przetworzonego mięsa (ponad 41 gramów dziennie) ryzyko udaru było z kolei o 24 proc. większe niż u pań, które jadły nie więcej niż 12 gramów. Jednocześnie naukowcy zauważyli, że ryzyko było wyższe u osób niepalących i nie cierpiących na cukrzycę. Jeżeli jadły one powyżej 102 gramów czerwonego mięsa dziennie, ryzyko udaru wzrastało nawet o 68 proc.

 

Niekorzystny wpływ spożywania dużych ilości czerwonego mięsa może mieć związek z wieloma mechanizmami. Zarówno czerwone jak i przetworzone mięso, poprzez wysoką zawartość sodu, przyczynia się do nadciśnienia tętniczego, które jest główną przyczyną udarów. Istotną rolę może pełnić również nadmierna konsumpcja zawartego w mięsie żelaza, które może zwiększać produkcję wolnych rodników.

Dodaj do: Facebook Twitter Blip Flaker Pinger Wykop Śledzik

Chcesz wyrazić swoją opinię? Dodaj komentarz

Zasady dodawania komentarzy
Nick/pseudonim: Gość
Chcesz używać stałego nicka? lub Zarejestruj

Pozostało znaków: 5000

Zasady dodawania komentarzy Zasady dodawania komentarzy


1. Komentarze mogą dodawać zarówno zalogowani, jak i niezalogowani użytkownicy.

2. Wszystkie komentarze podlegają moderacji. Wpisy naruszające regulamin serwisu zostają usunięte i nie podlegają publikacji w portalu.

Moje kontozwiń

Aby korzystać z Mojego Konta lub zarejestruj!

Newsletter

Zawsze najświeższe informacje! Nowe opinie na interesujące Ciebie tematy. Zapisz się na newsletter.